Niemal każdy z nas dąży do bycia na czasie. Szczególnie w kwestiach wizerunkowych, które mają tak ogromny wpływ na firmę oraz sprzedaż. Wygrane mecze, premiery filmów, radiowe hity – właściwy moment chętnie wykorzystuje się także w ramach marketingu internetowego. Dlaczego? Bo to po prostu działa!
Real Time Marketing – co to takiego?
Real Time Marketing – po polsku nazywany także marketingiem czasu rzeczywistego – to, najprościej mówiąc, działania, będące szybką i odpowiednią reakcją na bieżące wydarzenia. Promocja odbywa się dzięki nawiązaniu do nich, najczęściej w zabawny, pomysłowy sposób, który skłania użytkowników do nawiązania dialogu bądź przyciąga ich zainteresowanie do oferty marki.
W zasadzie każde działanie marketingowe, stanowiące odpowiedź na jakąś zastaną sytuację, można uznać na przejaw Real Time Marketingu. Jeśli więc prowadzisz sklep z biżuterią, takim działaniem stanie się np. pomoc Twojemu potencjalnemu klientowi w odnalezieniu zagubionej obrączki (jak to ostatnio zrobił Apart). Oczywiście nie uda się to bez monitoringu informacji z branży i słów kluczowych twojej marki. To pozwoli na szybkie odnalezienie potencjalnej wzmianki, na którą możesz zareagować.
Popularnymi ostatnio działaniami Real Time Marketingu, które cieszyły się ogromną popularnością, były przeróbki hitu „Despacito”. Oto przykład:
Jak wdrażać Real Time Marketing do własnych działań?
No to podstawowe dla nas pytanie trzeba udzielić złożonej odpowiedzi. Po pierwsze, musimy uświadomić sobie, że reakcje marketingu czasu rzeczywistego są procesem, na który należy odpowiednio się przygotować.
Można podzielić go na 6 kroków.
1. Musisz uświadomić sobie, jaka jest Twoja marka – nadaj jej więc ludzkiego charakteru, potraktuj jak osobę. A teraz zapytaj o jej tożsamość, cele oraz elementy, które są dla niej w jakiś sposób drażliwe. Dzięki temu uświadomisz sobie nie tylko pasujący do niej rodzaj dowcipu i inwencji, ale dowiesz się również, na które z pomysłów możesz sobie pozwolić.
2. Jednym z najistotniejszych elementów naszej układanki jest oczywiście stała obserwacja mediów i środowiska. Monitorowanie wydarzeń z branży Twojej lub pokrewnej, czy nawet ze świata polityki pozwoli Ci wybrać wydarzenia warte Twojego komentarza.
3. Nie możesz zrezygnować z odpowiedniego kontekstu. Dzięki niemu Twoja odpowiedź na wydarzenie będzie zrozumiała i trafna.
4. Kolejnym krokiem jest wybór miejsca działania. W zależności od rodzaju wydarzenia, na które reagujesz, będzie to offline lub online – głównie Social Media, a więc Facebook, Twitter czy Instagram.
5. Jedną z trudniejszych, ale efektywnych kwestii jest odpowiednio szybka reakcja na dane zdarzenie. W końcu aż 26% ludzi uważa, że RTM najlepiej wykonać do 1-15min od wydarzenia, 25% wskazuje 16-30 min, 22% podaje 31-59min, a tylko 13% sugeruje czas od godziny do 4 godzin. Wnioski nasuwają się same, prawda?
6. Szybką odpowiedź gwarantują tylko ekspresowe narzędzia, usprawniające Twoją pracę. Należy tu wymienić choćby Google Trends, program Canva czy Tweet Deck.
Idealnie byłoby być pierwszą firmą, odpowiadającą na dane wydarzenie. Często jednak nie ma na to szans. Jednak ignorowanie ich jest co najmniej niewskazane! Wystarczy przecież prosta kreacja i konsekwentne działania RTM, aby zachęcić oraz zaciekawić odbiorcę.
Co zyskujesz dzięki wdrożeniu Real Time Marketingu w swoje działania promocyjne? Najważniejsze to: zagwarantowanie użytkownikom poczucia ważności, wspomniane już bycie na czasie oraz atrakcyjną formę, która nie tylko bawi czy interesuje, ale może okazać się też bardzo pomocna dla potencjalnego klienta.
Dodatkowe efekty to… liczby! Badania wskazują bowiem, że aż 98% marketerów odnotowało pozytywny wpływ tych działań na markę. W tym: 20% zaobserwowało większe zasięgi, 20% zwiększenie zainteresowania marką i usługami oraz 15% lepszy stosunek do firmy. (Case Study na przykładzie Gruby Benek, Dagmara Pakulska)
Chcesz przykładu? Ostatnio jako pierwsi udostępniliśmy relację z ostatniej konferencji I<3 Marketing & Social Media. Zobacz sam!
Skutecznie poprowadzimy Twoje działania Real Time Marketingu!