Audyt UX to kompleksowa analiza ekspercka pod kątem spełniania przez dany produkt potrzeb użytkowników. Dany produkt to nie tylko materialne rzeczy, ale także strony internetowe, sklepy www czy aplikacje. W kontekście audytu UX najczęściej mówi się o audytowaniu właśnie tego drugiego rodzaju produktów, a szczególnie popularne stało się analizowanie sklepów i stron internetowych.
Audyt UX dla stron i sklepów internetowych
Audyt UX (audyt użyteczności) dla stron i sklepów internetowych pozwala sprawdzić, w których miejscach na stronie użytkownicy mogą napotkać na problem. Problem ten niekoniecznie związany jest z realnie występującym na stronie błędem (także i to jest audytowane!), ale z ich własnymi kompetencjami cyfrowymi czy, najzwyczajniej w świecie, ilością czasu i poziomem skupienia, jaki muszą poświęcić, by dane zagadnienie zrozumieć.
Co taki „problem” oznacza dla właściciela strony lub sklepu? Najczęściej – zmniejszenie satysfakcji jego potencjalnego klienta z przeglądania dostępnych produktów lub usług. Jeśli takich problemów klient napotka kilka, opuści stronę i najprawdopodobniej skorzysta z oferty konkurencji.
Dzięki przeanalizowaniu pod kątem użyteczności strony/sklepu, specjalista może wykryć takie problemy i zminimalizować ich ilość. Czy możliwa jest całkowita eliminacja? Dla przeciętnej grupy odbiorców – tak. W kontekście specyficznej grupy odbiorców – jeszcze bardziej. Jednak mówiąc o wszystkich użytkownikach z całego świata – nie będzie to nigdy wykonalne. Co nie znaczy, że nie warto do tego dążyć.
Audyt UX może (a wręcz powinien) sprawdzać także podstawowe elementy związane z dostępnością. Wśród użytkowników przeglądających stronę znajdzie się mnóstwo osób, które: 1. Nawigują po stronie za pomocą klawiatury, 2. Mają wady lub zaburzenia wzroku, 3. Akurat w momencie przeglądania strony ich internet zwolnił, a i tak chcą przeczytać o ofercie. 4. Przeróżne inne przypadki, które naprawdę zdarzają się codziennie. Dlatego warto dbać o dostępność – bo bez niej, straci się tych klientów.
Często w czasie spotkań, kiedy rozmawiam z klientami o potrzebie dostępności, pada pytanie, czy i ile osób niewidomych lub nawigujących za pomocą klawiatury przegląda ich stronę/sklep. W dostępności nie chodzi tylko o takie osoby (chociaż zapewnienie im warunków poznania oferty jest niezwykle ważne – to także Twoi klienci!), ale również o to, na ile można pozwolić sobie, by strona nie była dostępna i czy jej niedostępność nie będzie wizerunkowym ciosem.
Czego oczekiwać po audycie UX?
Audyt UX to przede wszystkim analiza. Wykrycie problemów oraz błędów to kluczowe zadanie specjalisty w czasie przeprowadzania audytu. Jednak audyt bez wskazania jasnych i spójnych ze sobą rekomendacji rozwiązania przedstawianych trudności nie jest zbyt wiele wart. Dlatego bardzo ważne jest, aby pytać o to, czy w audycie znajdą się klarowne rekomendacje, które nie wykluczają się wzajemnie (tj. jedno rozwiązanie nie sprawia, że drugie jest niemożliwe do wprowadzenia).
W Alte Media przeprowadzamy kompleksowe audyty UX, do których dołączamy czytelne rekomendacje w dwóch formach – opisowej, a także przykładowej realizacji w postaci wizualnej.