Content gap – dlaczego warto go unikać?

Wyobraź sobie, że od wielu lat działasz w sieci. Jednak mimo największych starań Twoja witryna nie wyświetla się na pierwszych stronach w organicznych wynikach wyszukiwań. A może nowi klienci trafiają na Twoją stronę, jednak z różnych powodów opuszczają ją bez dokonania zakupu. Współczynnik odrzuceń rośnie, spada zainteresowanie Twoją witryną – rośnie liczba osób, które nigdy nie odwiedzają więcej niż jednej podstrony. Czas, który użytkownicy spędzają w witrynie nie przekracza kilku sekund. Powód? Mogłeś wpaść w pułapkę Content Gap.

Content gap – czym jest i jak wpływa na widoczność strony?

Content gap to nic innego, jak popularne wśród Twoich potencjalnych użytkowników treści – których u Ciebie nie ma! Wykonując analizę grupy odbiorczej, można poznać konkretne tematy, które ją interesują. Przykład – sprzedajesz kosmetyki kolorowe, ale nigdzie nie opisujesz, jaki make-up jest modny w tym sezonie? Twoi potencjalni klienci właśnie do Ciebie nie dotarli. Wciąż sprzedajesz kosmetyki kolorowe, a piszesz o pielęgnacji skóry twarzy? To dobre dla Twojej strony tylko wtedy, gdy sprzedajesz też kosmetyki do pielęgnacji.

Jak pozbyć się content gap? Można powiedzieć, że rozwiązanie nasuwa się samo – wykorzystać możliwości SEO i pozycjonować stronę na jak największą ilość fraz. Jednak czy aby na pewno to takie proste?

Nie – gdyż właśnie ten błąd prowadzi do powstania content gap. Przeanalizujmy przykład: jeśli otwierasz sklep oferujący wyłącznie odzież sportową – ale chcesz trafić do większej liczby użytkowników i zakładasz, że pozycjonując go również na frazy związane z obuwiem sportowym (którego w ofercie nie posiadasz) przyciągniesz potencjalnych klientów, to możesz się mylić. Na Twoim sklepie pojawiają się nowi użytkownicy i… nic. Nic więcej się nie dzieje.

Po pierwsze, użytkownicy opuszczają stronę w pierwszych kilku sekundach jeśli nie znajdą interesującego ich towaru. Prawdopodobieństwo, że użytkownik zatrzyma się dłużej na Twojej stronie, aby sprawdzić ofertę jest szczególnie niskie. Wynika to z prostego faktu – ilość sklepów jest zbyt duża, aby możliwe było utrzymanie zainteresowanie użytkownika na dłużej – szczególnie na stronie nie związanej bezpośrednio z tematem jego wyszukiwania.

Efekt? Coraz więcej osób opuszcza Twoją stronę, nie przechodząc na kolejne podstrony, nigdy nie zagłębiając się w Twoją ofertę. Współczynnik odrzuceń wzrasta – proporcjonalnie do irytacji użytkowników, którzy nie znaleźli na Twojej stronie tego, co oczekiwali. Nawet jeśli słowo kluczowe ma duży potencjał – ale nie jest związane bezpośrednio z Twoją marką – nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Regularne publikowanie unikatowych i jakościowych treści jest jednym z podstawowych warunków, które trzeba spełnić, aby strona mogła pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania. Mimo to wyświetlenia organiczne nie zawsze dają zadowalające rezultaty. Może to wynikać z wielu kwestii – pojawiający się content jest niskiej jakości, niewyczerpujący i płytki (czyli thin content). Możliwe także, że wykonana przez nas treść nie wyczerpuje w oczach Google tematu całkowicie – wtedy, przy dużej konkurencji, nie pojawi się wysoko w wynikach. – przez co spada jej widoczność w wyszukiwarce. Właśnie te elementy mogą skutkować powstaniem content gap.

Content gap – czy warto wyeliminować lukę?

Wzrost odwiedzin – i czynnie zainteresowanych klientów prowadzących do konwersji wydają się wystarczającym powodem, prawda? Jeśli już wiemy, że warto eliminować content gap, nadszedł czas na pytanie – w jaki sposób to zrobić? Tutaj z pomocą przychodzi nam bardzo konkretna rzecz – analiza content gap.

Content gap obniża jakość strony i jest jednym z przyczyn, przez które witryna nie pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania na konkurencyjne frazy. Eliminacja content gap przyczyni się zarówno do zwiększenia ruchu na stronie, dłuższego czasu trwania sesji użytkownika w witrynie – ale również do większej konwersji, a co za tym idzie – również i sprzedaży.

Analiza content gap – jakie daje możliwości?

Najlepszą metodą walki z lukami w treści jest wykonanie analizy, która pozwoli określić krytyczne braki. Analiza content gap pozwoli Ci skupić się na realnych potrzebach klientów – jest też odpowiedzią na najczęściej zadawane pytania. Czy wykorzystujesz wszystkie możliwości sprzedażowe swojej witryny? Jak skuteczne są Twoje treści? Dobra analiza content gap z pewnością przyniesie Ci odpowiedzi.

Analiza content gap ma dwa cele:

  • Odnalezienie fraz kluczowych, na które strona mogłaby pojawiać się w wynikach wyszukiwania
  • Uzupełnienie treści, których braki sprawiają, że użytkownicy częściej opuszczają naszą stronę

Etapy analizy content gap

Etap I – czyli wyznaczenie fraz kluczowych dla danej oferty. Wybór key words to połowa sukcesu – dlatego skorzystaj z narzędzi, które pozwolą Ci wybrać konkurencyjne i najchętniej wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Możesz skorzystać z pomocy planera słów kluczowych, darmowego narzędzia, które pomoże Ci uzyskać skuteczne słowa kluczowe i frazy.

Etap II to poznanie swojej konkurencji – od strony technicznej. Analiza content gap zawsze wykonujemy w oparciu o konkurencję – jest to stała niezmienna, właśnie dlatego ważne jest aby dokładnie przyjrzeć się ich poczynaniom. Nie polegamy na przeczuciach, lecz działamy na danych – a wszystkie niezbędne informacje przechowuje dla nas wyszukiwarka. Jak wybierać konkurencję? Wyszukaj interesującą Cię frazę i zapisz pierwsze 10 witryn, które pojawiły się najwyżej na liście zapytań. Na tym etapie przyglądamy się również liście fraz konkurencyjnych – usuwając z tej listy frazy, na których nasza strona już działa.

W etapie III walczymy z kanibalizacją treści – jeśli dotyczy danej witryny. Pojęcie kanibalizacji oznacza, że więcej niż jedna podstrona (adres URL) jest zoptymalizowana pod to samo słowo kluczowe. Powoduje to, że algorytm ma problem z wyborem właściwej strony – dlatego w wynikach wyszukiwań często pojawiają się zamiennie. Skutek? To oczywiście niższy ruch z wyszukiwarki.

Analiza content gap jest tylko jednym z elementów opracowania skutecznej strategii SEO. Znając słabe punkty strony możesz zabrać się za uzupełnienie i aktualizację treści – jak również za optymalizację strony pod względem fraz kluczowych.

Analiza content gap pozwoli Ci również uniknąć sytuacji, w której użytkownik skieruje się do konkurencji, ponieważ Twoja witryna nie spełni jego oczekiwań.

Zadbamy o jakość Twojej witryny – i jej widoczność na topowych pozycjach. Wybierz firmę, która działa w SEO skutecznie – taką, jak Alte Media!

22.11 2021 404

Przekierowanie 301 – kiedy warto je...

Czytaj dalej
09.11 2021 SEO

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Czytaj dalej
05.11 2021 treści niskiej jakości

Thin Content: treści niskiej jakości

Czytaj dalej

Masz pytania ?

Jeśli masz dodatkowe pytania, chciałbyś uzyskać więcej informacji lub potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych - odezwij się do na

    Email*

    Telefon*

    Wiadomość