Kampanie AdWords, pozycjonowanie, wszelkie działania SEM (Search Engine Marketing) zwiększają liczbę odwiedzin sklepu internetowego, budują wizerunek marki w Internecie, prowadzą użytkowników do poszukiwanych produktów, usług, jednak o skuteczności tych działań decyduje budowa, wygląd oraz użyteczność sklepu.
Aby spełnić oczekiwania użytkowników i zachęcić ich do podjęcia akcji np. dokonania zakupu lub wysłania e-mail niezbędna jest optymalizacja w oparciu o konkretne dane. Wiedząc jak nasi użytkownicy poruszają się po sklepie, gdzie rezygnują z dalszego przeglądania, ile czasu spędzają na danej podstronie, czy napotykają problemy korzystając z urządzeń mobilnych, mamy możliwość wykorzystania tej wiedzy do testowania i wdrażania skutecznych rozwiązań. Poznaj raporty Google Analytics, które pomogą Ci zwiększyć efektywność Twojego sklepu internetowego.
1. Konwersje / Urządzenia
Internauci coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. Analizując raport konwersji w zależności od urządzenia możesz sprawdzić czy współczynnik konwersji użytkowników korzystających z tabletów, komórek i komputerów ma porównywalną wartość, czy na jednym z tych urządzeń znacząco się różni od innych. Jeżeli 30% odwiedzin Twojego sklepu internetowego stanowią użytkownicy mobilni, a nie jest on responsywny to większość albo wszyscy użytkownicy mobilni szybką go opuszczą i nie przejrzą Twoich produktów, nie dokonają zakupu, więc nie zrealizują konwersji.
Nawet, gdy Twój e-sklep jest przystosowany do urządzeń mobilnych to współczynnik konwersji z tych urządzeń może być niższy niż z komputerów. Coraz więcej osób używa telefonów z dużymi ekranami oraz tabletów, z których swobodnie można przeglądać oraz realizować zamówienia. Zdecydowanie warto zadbać o tą kwestię, ponieważ nawet gdy użytkownicy nie dokonują zakupów korzystając z telefonu to często przeglądają produkty, usługi na telefonach, po czym realizują zamówienie na komputerze. Urządzenia mobilne biorą udział w procesie zakupowym, więc nie posiadając responsywnego szablonu sklepu z dnia na dzień tracisz kolejnych potencjalnych klientów.
2. Odsłony / Współczynnik konwersji / Współczynnik odrzuceń
Każdy właściciel sklepu internetowego walczy o to, aby pozyskać jak największą ilość użytkowników. Przyjrzyj się najpopularniejszym stroną Twojego sklepu internetowego. Sprawdź, które strony powodują, że użytkownicy rezygnują z dalszego przeglądania oferty?W tym celu pomocny będzie raport widoczny na poniższym zdjęciu ukazujący współczynnik odrzuceń każdej ze stron.
To proste, ale przydatne zestawienie pozwalające zidentyfikować podstrony, które wymagają poprawy. Porównaj, które mają najniższy współczynnik odrzuceń z tymi, które mają najwyższy i zastanów się co można, by zmienić, aby na tych „słabszych” stronach skłonić użytkownika do pozostania na stronie.
3. Wejścia z kampanii / Współczynnik odrzuceń
Taki raport można również wykorzystać do analizy kampanii linków sponsorowanych. Często tworząc kampanie prowadzimy użytkowników do konkretnych podstron z produktami lub usługami. Skorzystaj z raportu, aby porównać strony wejścia oraz ich współczynnik odrzuceń. Sprawdź jak skuteczne są strony, do których prowadzisz z reklam AdWords. Być może warto kierować użytkownika, gdzie indziej, by efekt kampanii był lepszy?
Następnie sprawdź wartość współczynnika konwersji dla tych stron. W oparciu o te dane, możesz zdecydować, które strony warto zmodyfikować, aby były skuteczniejsze, być może warto zmodyfikować kampanie pod względem słów kluczowych lub prowadzić użytkownika na inne podstrony?
4. Rozdzielczość ekranu / konwersje
Kolejny prosty, ale istotny raport. Warto sprawdzić czy nasz współczynnik konwersji różni się, gdy użytkownicy korzystają z urządzeń o różnej rozdzielczości ekranu. Może okazać się, że użytkownicy posiadający ekrany o małej rozdzielczości nie widzą niektórych elementów sklepu, co wpływa na ich decyzje o opuszczeniu go. Może okazać się, że Twój sklep odwiedza wielu użytkowników korzystających z ekranów niższej rozdzielczości i jeżeli dostosujesz go do takich wymiarów zwiększysz szanse na to, że użytkownicy zrealizują zamówienie.
5. Odsłony / Średni czas wczytywania strony
Czas wczytywania sklepu jest bardzo ważny, szczególnie dla urządzeń mobilnych. Być może niektóre z stron Twojego sklepu są bogate w grafiki lub filmy, które spowalniają działanie serwera. Możesz to sprawdzić z wykorzystaniem raportu:
oraz za pomocą narzędzia dla deweloperów Google PageSpeed Insights, które wskaże co dokładnie wpływa na długi czas wczytywania strony i jak można temu zaradzić, zarówno w przypadku komputerów jak i smartfonów.
6. Źródło odwiedzin / Konwersja
Chcesz wiedzieć, które źródło ruchu w Twoim sklepie sprawdza się najlepiej, a które jest zbędne? Prowadzisz kampanie na lokalnym portalu informacyjnym lub na facebooku i chcesz sprawdzić jej skuteczność? Jednym z prostszych raportów, które pozwoli odpowiedzieć na te pytania jest porównanie źródeł ruchu, ilości odwiedzin i współczynnika konwersji.
Jaki wniosek z powyższego zdjęcia? Widać, że marka sklepu jest znana, ponieważ posiada grono użytkowników, którzy bezpośrednio wchodzą do sklepu i dokonują zakupów. Kampania Adwords gromadzi duży ruch w sklepie, jednak warto popracować jeszcze nad zwiększeniem liczby konwersji. Poniżej widać również fora, witryny internetowe, które nie przyniosły żadnych konwersji, jeżeli inwestujemy w reklamę na tych stronach warto zastanowić się czy poniesione koszty są tego warte.
Raporty Analytics pomagają zrozumieć co się dzieję i w którym miejscu, ale na pytanie dlaczego tak się dzieję musisz odpowiedzieć sam.
W tym celu zbierz dane i analizuj raporty w poszukiwaniu elementów do poprawy w sklepie. Następnie wciel się w rolę użytkownika lub poproś o to znajomych, pracowników, aby np. odwiedzili Twój sklep korzystając z telefonu i spróbowali złożyć zamówienie. Zobacz, gdzie napotykają problemy, wysłuchaj ich opinii. Analizuj również otwarte wypowiedzi klientów. Nie bój się wdrażać i testować nowych rozwiązań, wyciągaj wnioski i dalej testuj, aż wyniki ulegną poprawie.
Powyższe raporty należą do podstawowych, jednak ich analiza jest dobrym początkiem do poprawy użyteczności Twojego sklepu oraz zwiększenia liczby konwersji. Systematyczna analiza danych i testowanie lepszych rozwiązań sprawi, że Twój sklep internetowy będzie coraz skuteczniejszy i przyciągnie na stałe większą ilość użytkowników.