Koniec kwietnia przyniósł pewną rewolucję dla Facebooka i reklamodawców. Dlaczego? Firma Apple wprowadziła w życie zmiany, związane z aktualizacją iOS14. Dotyczą one sposobu zbierania i przetwarzania danych osób korzystających z najnowszej wersji systemu operacyjnego. Teraz użytkownicy Apple mogą zdecydować, jakie dane będą przekazywać zewnętrznym firmom. Co to jednak oznacza dla Facebooka? Konieczność przystosowania systemu reklamowego, Business Managera i narzędzi zbierających informacje o aktywności użytkowników, do nowych wyzwań reklamowych!
Wszystko zaczęło się…
W 2018 roku Apple przedstawiło koncepcję SKAdNetwork API, którego główną ideą była ochrona tożsamości użytkowników podczas mierzalności czynników konwersji (między innymi CPI – czyli docelowego kosztu instalacji). Projekt przeszedł bez większego echa i na dłuższy czas został zapomniany. Aż do teraz – kiedy to w 2021 roku ulepszona wersja SKAdNetwork weszła w życie.
Co ciekawe, początkowa wersja polityki bezpieczeństwa Apple miała dużo bardziej rygorystyczną formę – całkowity zakaz pobierania danych od użytkowników iOS14. Ogrom firm powiązanych z marą zdecydowanie zaprotestowało przeciwko temu pomysłowi i Apple musiało się poddać – oczywiście nie całkowicie. Zamiast pełnej blokady dostępu dla danych – wybór pozostawiono użytkownikowi. Na ekranach aplikacji, które system iOS14 uznawał za śledzące, pojawiał się komunikat o możliwości zablokowania dostępu do danych. Wszystkie zmiany weszły w ramach wprowadzenia nowej funkcji – App Tracking Transparency, która miała zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników.
Rzeczywistość Facebook Ads po iOS14
Jak z całej tej sytuacji chce wybrnąć Facebook?
#1 Rozpoczyna od wskazania, jak ważna jest weryfikacja witryny, na której umieszczany jest kod piksela. To właśnie on sprawia, że aktywność użytkowników mierzona jest na wybranych stronach. Na czym polega? Można przeprowadzić ją na 3 sposoby – w oparciu o metaznacznik, przesłanie pliku HTML lub konfigurację DNS.
Jednak – najprościej ujmując – wymaga umieszczenie specjalnego skryptu w kodzie strony, który jest odczytywany przez system Facebooka. Na tej podstawie strona www zostaje uznana za wiarygodną.
Oczywiście o weryfikację witryny nie muszą martwić się nasi klienci – przekazujemy im instrukcje dla dewelopera czy programisty, którzy zajmują się stroną. Jeśli jednak pojawiają się trudności w tym zakresie, po otrzymaniu dostępu do strony pomagamy w umieszczeniu skryptu i weryfikacji witryny.
#2 W kwestii samego piksela, nie będzie on już tak sprawnie zbierał informacji na temat użytkowników iOS14. Jednak Facebook w tek kwestii zaproponował alternatywne rozwiązanie, czyli Pomiar zredagowanych zdarzeń.
Nowa funkcja mimo wszystko pozwoli na śledzenie wybranych konwersji, dokonywanych na wskazanej stronie. Ściślej maksymalnie 8 wybranych przez nas konwersji, bo właśnie taki limit obowiązuje teraz reklamodawców.
“Pomiar zagregowanych zdarzeń ogranicza ilość i typ danych, które reklamodawcy mogą przesyłać do Facebooka za pośrednictwem narzędzi takich jak piksel Facebooka. Reklamodawcy będą mogli przesłać maksymalnie 8 zdarzeń konwersji z pojedynczej domeny witryny internetowej. W oparciu o Twoją aktywność dotyczącą reklam wybraliśmy domyślne zdarzenia, które będą dostępne do każdej z domen.”
#3 Kolejna zmiana również dotyczy konwersji – aktualnie liczone są od czasu wystąpienia, a nie od momentu kliknięcia w reklamę – tak, jak to miało miejsce wcześniej.
Zmianie ulega też sposób raportowania zdarzeń w Menedżerze Reklam.
“Wraz ze wzrostem liczby osób rezygnujących z subskrypcji funkcji monitorowania w systemie iOS 14, modelowanie statystyczne może zostać użyte do zliczania niektórych konwersji. Ostatnie zmiany dotyczące ustawień atrybucji mogą skutkować zmniejszeniem liczby raportowanych konwersji i brakiem dostępności niektórych przedziałów atrybucji. Ponadto, mogą również występować opóźnienia w raportowaniu niektórych wyników.”
#4 Dodatkowo, ze względu na aktualizację iOS14, liczność grupy odbiorców może zostać zmniejszona właśnie ze względu na tych z użytkowników, którzy zdecydują się “ukryć” przed systemem reklamowym.
#5 Jedną z ostatnich, ale równie ważnych zmian jest aktualizacja limitów reklamowych. O nich więcej przeczytasz na https://www.facebook.com/business/help/652738434773716.
I co dalej?
Jak widać.. wiele się zmieniło. Lecz czy zmiany dotyczą tylko Facebooka?
Nie! Tak naprawdę dotyczy każdej aplikacji, która dzięki dostępowi do Twoich danych umożliwia tworzenie spersonalizowanych reklam. Facebook – z racji statusu lidera wśród tych aplikacji – będzie decyzjami Apple najbardziej dotknięty.
Zmiany były nieuniknione – nowa polityka Apple nie dała Facebookowi wiele możliwości. Jednak czy niepokoją nas one? Chociaż opisywane zmiany wprowadziły pewne poruszenie wśród osób zajmujących się marketingiem online, my już wcześniej dostosowaliśmy konta reklamowe naszych klientów!
Dzięki stałemu kontaktowi z przedstawicielami Facebooka szybko zastosowaliśmy się do najnowszych wytycznych dla reklamodawców. Business Manager oraz system Facebook Ads są – i nadal będą – jednymi z najpotężniejszych narzędzi do promocji w sieci.
Na koniec warto zaznaczyć, że w Polsce liczba użytkowników urządzeń z iOS nadal jest stosunkowo niska – więc zmiany w polityce Apple nie dotkną nas znacząco.
W Alte Media zawsze jesteśmy na bieżąco z najnowszymi zmianami w systemach reklamowych. Zaufaj naszemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy – to właśnie one przekładają się na sukcesy reklamowe marek, które ufają #skutecznym reklamom, które tworzymy dla nich. Zwłaszcza tym na Facebooku!