Wyszukiwarka Google towarzyszy internautom już od 14 lat. Porównując ją z rokiem 1998 gołym okiem widać szereg istotnych zmian zachodzących w jej algorytmie. Co roku Google wprowadza około 500 zmian do swojego algorytmu, a w fazie testowania znajduje się ponad 10 tysięcy zmian. Największe zmiany wprowadzane są co kwartał i wymagają bieżącego dostosowywania się do nich przez firmy pozycjonujące strony www.
Obecna funkcjonalność wyszukiwarki została okupiona ogromnym wysiłkiem zespołu programistów Google. Na początku Google przydzielał PageRanki (współczynnik jakości strony, od 0-10), które miały decydujący wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Im współczynnik bliższy 10 tym lepiej. Z reguły wartościowe strony posiadają PageRank na poziomie 4. Z czasem wyszukiwarka stała się coraz bardziej spersonalizowana i do wyników wykorzystywała informacje na temat preferencji użytkowników, a także położenia geograficznego (wyniki na mapach Google).
Na początku roku 2011 został wprowadzony algorytm Panda, który wpłynął aż na 12% ogólnych wyników. Algorytm Panda bardzo nie lubi stron niskiej jakości. Na przełomie lutego 2012 roku Google nie oszczędził również czołowych polskich porównywarek cenowych. Ceno, Skąpiec i Nokaut zostały ukarane za stosowanie Systemów Wymiany Linków. Ręcznie przesunięte w dół zostały również portale Fotka.pl, czy Świstak. Był to jasny sygnał ze strony Google, że kary mogą dotknąć nawet „dużych graczy” na polskim rynku. 25 kwietnia 2012 roku Google wprowadziło kolejne poprawki do swojego algorytmu, które doczekały się własnej nazwy – Pingwin. Zmiany zostały wymierzone w strony linkowane głównie, lub jedynie na frazy pozycjonowane.
Google zapewnia swoich klientów, że premiuje unikatowe treści, eliminując przy tym serwisy przeładowane linkami, serwisy ze zduplikowaną treścią i niską jakością. Priorytetem jest również naturalne zdobywanie linków z wielu źródeł. Ostatnie zmiany pokazały, że rzeczywistość nie zawsze jest taka, jak założenia Google. Wśród pierwszych wyników wyszukiwania można zauważyć strony przeładowane linkami, ze zduplikowanym contentem i nie są to wyjątki… Jaka będzie przyszłość algorytmu wyszukiwarki Google? Google stara się iść w kierunku wyszukiwania społecznościowego, uzależnionego w pewnym sensie od oceny użyteczności strony przez użytkowników. Jak naprawdę będzie, czas pokaże…