17 kwietnia 2015 roku byliśmy na trzeciej edycji Social Media Convent organizowanej przez Personal PR w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. W tym roku mieliśmy 2 prowadzących, pierwszego dnia (Twitter Day) był to Edwin Zasada, natomiast drugi dzień prowadził Piotr Bucki. Podczas drugiego dnia konferencji ogromną niespodzianką była wizyta Lecha Wałęsy, który opowiedział o współczesnym społeczeństwie, rozwoju i budowaniu przyszłości. Z roku na rok na konferencji pojawia się coraz więcej specjalistów z polskiej branży mediów społecznościowych, jak i z zagranicznej.
#SMConvent
Pierwszą prezentacją drugiego dnia była prezentacja dotycząca „Content video w social media”. Łukasz Dolata powiedział, że video i social media się uzupełniają i powstają wspaniałe virale, które są znane prawie wszystkim korzystającym z Facebooka, Twittera czy innych portali społecznościowych – Red Bull – Felix Baumgartner’s supersonic freefall, Volvo Trucks – The Epic Split feat. Van Damme, czy Dumb Ways to Die. By uzyskać efektowny i oglądalny film wideo trzeba mieć przede wszystkim dobry pomysł. Na przykładzie współpracy firmy Gillett i serii z superbohaterami Avengers powstała reklama Aftermath | Gillette Rebuilt With Avengers – Inspired Technology.
Najważniejszymi elementami przy realizacji takich wideo powinny być dobrze zdefiniowany cel, prawidłowo obrana strategia, genialny pomysł i rewelacyjne wykonanie.
Następny na scenie pojawił się Piotr Waglowski. Na samym początku powiedział, że „Social media nie istnieją. Nie znajdziecie ich w żadnej ustawie”. Głównie mówił o przepisach i ustawach dotyczących prowadzenia i reklamowania marki oraz stwierdził, że w social mediach jest bardzo dużo reklamy. Co o tym sądzicie? 🙂
To z pierwszego sprawozdania Komisji dla PE ze stosowania dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych #SMConvent pic.twitter.com/TxKCSFbdCb
— VaGla (@VaGla) kwiecień 19, 2015
Kamil Mirowski z Agencja Społem stwierdził, że użytkowników w social media powinniśmy traktować jak psa – opiekować się nim i dbać o niego. Na początku definiowania działań w mediach społecznościowych powinniśmy określić, co chcemy osiągnąć w SM, jak chcemy być postrzegani, co chcemy powiedzieć użytkownikom i najważniejsze po co i dlaczego? Dobrymi przykładami są akcje np.: Trial by Timeline – Amnesty International, Social Media Guardian – Coca-Cola i Piąty Stadion – Tyskie.
Następnie na scenie pojawiła się Monika Czaplicka, która została zapowiedziana w dość kontrowersyjny sposób: Kiedy Agnieszka Szulim chciała zrobić program o seksie – pojechała do Tokio. Kiedy Monika Czaplicka chciała porozmawiać o seksie – przyjechała na Social Media Convent. Monika powiedziała o niestosownych (przypadkowych lub nie) działaniach 'celebrytów’ w mediach społecznościowych, a także „przypadkowych” wyciekach zdjęć z chmury czy włamaniach na konta. Wniosek jest jeden niektórych rzeczy nie powinno się udostępniać na portalach społecznościowych i warto się 2 razy zastanowić zanim klikniemy przycisk.
Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce – Stephen D. Mull ponownie zagościł na konferencji. Tym razem opowiedział o aktywności ambasady w ciągu ostatniego roku. Wspomniał m.in. o operacji „Atlantic Resolve”, ćwiczeniach wojskowych i działaniach żołnierzy amerykańskich w Polsce, które były relacjonowane na profilach ambasady na Facebooku i Twitterze. Opowiedział również o wizycie prezydenta Obamy i stworzeniu specjalnie na tą okazję hashtagu #ObamaPL, o współpracy z Marcinem Gortatem oraz o akcji „Jedź jabłka”.
Nasi żołnierze polecają polskie jabłka 🙂 #Drawsko #DragoonRide @2dCavalryRegt #EatPolishApples pic.twitter.com/44GpkTMpzg
— US Embassy Warsaw (@USEmbassyWarsaw) marzec 27, 2015
Następna prezentacja: „Content is the King” należała do Barbary Stawarz. Barbara opowiedziała jak flirtować i uwodzić potencjalnego klienta za pomocą dobrej komunikacji. Wyobrażacie sobie sytuację gdyby Google był osobą? 🙂
Należy pamiętać, że w przekazie w mediach społecznościowych treść jest najważniejsza, ponieważ to ona buduje społeczności wokół swojej marki. Trzeba działać tak by, content przyciągał użytkowników do marki i by działał na emocje. Użytkownicy reagują pozytywnie na estetyczne zdjęcia (przekaz ich musi być prosty i czytelny) – np.: słodkie dzieci i śmieszne zwierzęta (Badania amerykańskie pokazują, że ssaki mające głowę większą od tułowia mają pozytywny wpływ na emocje człowieka), ciepłe napoje, pomarańczowe przyciski koszyków w sklepach i internetowych. Profile na Instagramie, które posiadają ładne i estetyczne zdjęcia z hastagami: L’Oreal, Nike, Whole Foods Market, cze Starbucks. Wyobrażacie sobie teraz, że idziecie do sklepu stacjonarnego i robicie codzienne zakupy, a procedury są takie jak w sklepie internetowym? 🙂
Pod koniec dnia Jarosław Kuźniar opowiedział o emocjach, szybkości i jakości informacji, które przekazujemy użytkownikom na profilach społecznościowych czy innych portalach.
Prezentacje Social Media Convent 2015:
Sex i kryzysy w social media! – Monika Czaplicka
Snapchat dla każdego? – Joanna 'frota’ Kurkowska
Generacja Z na Twitterze – Daniel Biegaj
How Social Media Made Sales Cool Again – Mick Griffin
Twitter w liczbach – Sotrender
Oczy Szeroko Otwarte – Kamil Mirowski
Real Time Talking – #kibicujztesco case study – Mariusz Pełechaty
You Talking to me? Dwustronna komunikacja w Social Media. – 3mk
Podsumowując
Na konferencji przedstawiane są coraz ciekawsze informacje oraz case study. Wszyscy prelegenci, którzy przyjeżdżają na Social Media Convent, to specjaliści z branży marketingu w mediach społecznościowych. Organizatorki z Personal PR na czele z Karoliną Janik perfekcyjnie organizują cała konferencję. Już nie możemy się doczekać kolejnej edycji!
Na zakończenie: oficjalnym hashtagiem był #SMConvent, który przez 3 dni zdominował trendy pod względem popularności.
#SMConvent był w trendach przez 3 dni. Wczoraj przez 6 godzin!!! Takie rzeczy tylko na @SMConvent by @Personal_PR !!! pic.twitter.com/YuQqYrT0TG
— Rafał Janik (@rafaljanik) kwiecień 19, 2015