Prowadząc biznes w internecie zapewne zastanawiałeś się dlaczego część osób, które zarejestrowały się w witrynie lub doszły do konkretnej podstrony nie dokonały zamówienia lub nie skontaktowały się.
W tym artykule dowiesz się jakie istnieją sposoby weryfikacji grupy osób, które najczyściej konwertują oraz gdzie najczęściej strona jest opuszczana. Weryfikacja ścieżki oraz wprowadzenie na jej podstawie zmian na stornie może znacznie zwiększyć ilość konwersji.
Jednym z ważniejszych raportów jest raport ścieżki celu. Przejrzysty raport graficzny dokładnie pokazuje działania użytkowników, którzy znaleźli się na ścieżce prowadzącej do celu czyli konwersji. Celem w przypadku strony internetowej może być dokonanie zamówienia, wysłanie formularza kontaktowego, pobranie pliku, kliknięcie w link.
Aby stworzyć ścieżkę celu należy zalogować się na swoje konto Google Analytics, Kliknąć „Administrator” po prawej stronie narzędzia, wybrać odpowiedni profil, kliknięcie zakładkę „Cele” po czym „+ Cel”.
Ścieżkę tworzy się przy wybraniu typu celu: „Docelowy URL”. Pamiętaj aby w poszczególnych krokach zawrzeć wszystkie adresy stron, które użytkownik musi przejść aby wygenerować konwersję.
Typ dopasowania musi być dostosowany do linków strony. Jeżeli Twoja strona generuje zmienne w adresie, należy wybrać opcję „Dopasowanie do części głównej”.
Powróćmy do naszego przykładu ścieżki. Zauważalne jest, że na przedostatnim kroku ok 900 konwersji w określonym czasie nie zostało wygenerowanych, czyli ok 1/3 wszystkich zamówień! Opuszczenie ścieżki przed ostatnim krokiem jest najgorszym momentem, gdyż użytkownik wykonał wszystkie możliwe kroki aby dokonać zamówienia a prawdopodobnie na ostatniej stronie uznał, że zamówienia nie zaakceptuje. W większości sklepów internetowych ostatni krok to dokonanie płatności. W takim wypadku należy sprawdzić, czy opcje płatności w sklepie są skonfigurowane prawidłowo, czy oferujemy wszelkie możliwe formy płatności. Częstym powodem dużej ilości porzuceń ścieżki są także dodatkowe kwoty, które zostają doliczone do zamówienia w ostatnim kroku, o których klient nie został poinformowany na początku składania zamówienia. Spotkać można się także z kolejnym powodem. Duża cześć sklepów oferuje płatności on-line. Aby dokonać płatności użytkownik na czas jej dokonywania przechodzi z Twojej witryny do witryny firmy świadczącej płatności on-line, płaci lecz nie powraca ponownie do sklepu tylko zamyka przeglądarkę. Takie działanie zostanie w ścieżce celu odnotowane jako wyjście z witryny a sama konwersja nie zostanie zliczona.