Niejednokrotnie zdarza się, że na swojej stronie lub sklepie, chcemy zmienić ofertę, wycofać pewne produkty na stałe lub zmienić adres domeny na inny. Ostatni przykład jest najbardziej skrajny i to w jego przypadku najczęściej pada pytanie – jak zmienić adres domeny, jednocześnie nie przekreślając prac pozycjonowania? Czy w ogóle jest to możliwe?
Czym jest przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 to automatyczne przenoszenie użytkownika z jednego adresu URL na drugi w sposób stały. To znak – przede wszystkim dla robotów wyszukiwarek – że dana treść została przeniesiona w inne miejsce. Dla użytkowników realnie nie ma większego znaczenia, czy wykorzystamy przekierowanie 301 czy 302 (które jest przekierowaniem tymczasowym). Jego zastosowanie zatem najwięcej daje przede wszystkim w kontekście pozycjonowania. Obecnie ustawienie przekierowanie 301 jest uznawane przez Google za bezpieczny i skuteczny sposób przeniesienia adresu URL.
Kiedy stosujemy przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 najczęściej wykorzystywane jest w sytuacjach, w których posiadamy kilka wersji naszej strony – głównie będzie to: 1. wersja z www i bez www 2. wersja http i https. Stosowane jest także w przypadku zmiany struktury serwisu (np. migracji lub zmiany oprogramowania). Możliwe i w miarę możliwości polecane wykonanie przekierowanie 301 jest także wtedy, gdy zmieniamy adres domeny. W bardziej „codziennych” sytuacjach przekierowanie może nam pomóc, gdy posiadamy na stronie ofertę, której już nie świadczymy lub produkty, których nigdy więcej nie będziemy sprzedawać.
Przeniesienie na nowy adres domeny a przekierowanie 301
Do pewnego stopnia zachowanie efektów dotychczasowej pracy pozycjonowania jest możliwe nawet w przypadku zmiany adresu domeny. Wykorzystując przekierowanie 301, możemy w jakiejś części ocalić efekty wcześniejszych działań. Ważne jednak, aby pamiętać, że całkowicie nowa domena nie pojawi się jeden do jednego na tych samych pozycjach w Google, co starsza, tylko dlatego, że wykonaliśmy przekierowania 301. Zoptymalizowana pod wytyczne strona; dobre, wartościowe i wyczerpujące temat treści; budowanie wysokiej jakości profilu linkowego – zewnętrznego, ale – co bardzo istotne – wewnętrznego. O tych wszystkich pracach nie możemy zapominać, chcąc, by nasza strona lub sklep były widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania.
Usuwanie produktów z oferty
Zdarza się – częściej niż rzadziej – że pewne produkty chcemy wycofać z oferty. Czy w tym przypadku zawsze warto wykonywać przekierowanie 301? Zdecydowanie – nie! Zwłaszcza wtedy, kiedy produkt wycofujemy z myślą, że możliwe, że niedługo znowu będziemy go sprzedawać. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zablokowanie możliwości kupowania i przeniesienie wysoko (jeśli to możliwe – nawet przed pierwszą linią odcięcia) sekcji „Zobacz podobne produkty”.
Przekierowanie 301 – czy zawsze warto?
Przekierowanie 301 zdecydowanie jest złotą receptą w sytuacji niepoprawnych struktur adresów URL, które chcemy zmienić na poprawne; kiedy ustawiamy jedną wersję strony oraz wtedy, gdy przenosimy się na nową domenę. Pozwalają przenieść moc i do pewnego stopnia zachować wcześniejsze efekty pozycjonowania (nie zawsze, nie w każdej sytuacji!). Na pewno warto je wykorzystywać – jednak wtedy, kiedy wiemy, dlaczego wybieramy akurat przekierowanie 301.