Przekierowanie 301 – kiedy warto je wykonać?

Niejednokrotnie zdarza się, że na swojej stronie lub sklepie, chcemy zmienić ofertę, wycofać pewne produkty na stałe lub zmienić adres domeny na inny. Ostatni przykład jest najbardziej skrajny i to w jego przypadku najczęściej pada pytanie – jak zmienić adres domeny, jednocześnie nie przekreślając prac pozycjonowania? Czy w ogóle jest to możliwe?

Czym jest przekierowanie 301?

Przekierowanie 301 to automatyczne przenoszenie użytkownika z jednego adresu URL na drugi w sposób stały. To znak – przede wszystkim dla robotów wyszukiwarek – że dana treść została przeniesiona w inne miejsce. Dla użytkowników realnie nie ma większego znaczenia, czy wykorzystamy przekierowanie 301 czy 302 (które jest przekierowaniem tymczasowym). Jego zastosowanie zatem najwięcej daje przede wszystkim w kontekście pozycjonowania. Obecnie ustawienie przekierowanie 301 jest uznawane przez Google za bezpieczny i skuteczny sposób przeniesienia adresu URL.

Kiedy stosujemy przekierowanie 301?

Przekierowanie 301 najczęściej wykorzystywane jest w sytuacjach, w których posiadamy kilka wersji naszej strony – głównie będzie to: 1. wersja z www i bez www 2. wersja http i https. Stosowane jest także w przypadku zmiany struktury serwisu (np. migracji lub zmiany oprogramowania). Możliwe i w miarę możliwości polecane wykonanie przekierowanie 301 jest także wtedy, gdy zmieniamy adres domeny. W bardziej „codziennych” sytuacjach przekierowanie może nam pomóc, gdy posiadamy na stronie ofertę, której już nie świadczymy lub produkty, których nigdy więcej nie będziemy sprzedawać.

Przeniesienie na nowy adres domeny a przekierowanie 301

Do pewnego stopnia zachowanie efektów dotychczasowej pracy pozycjonowania jest możliwe nawet w przypadku zmiany adresu domeny. Wykorzystując przekierowanie 301, możemy w jakiejś części ocalić efekty wcześniejszych działań. Ważne jednak, aby pamiętać, że całkowicie nowa domena nie pojawi się jeden do jednego na tych samych pozycjach w Google, co starsza, tylko dlatego, że wykonaliśmy przekierowania 301. Zoptymalizowana pod wytyczne strona; dobre, wartościowe i wyczerpujące temat treści; budowanie wysokiej jakości profilu linkowego – zewnętrznego, ale – co bardzo istotne – wewnętrznego. O tych wszystkich pracach nie możemy zapominać, chcąc, by nasza strona lub sklep były widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania.

Usuwanie produktów z oferty

Zdarza się – częściej niż rzadziej – że pewne produkty chcemy wycofać z oferty. Czy w tym przypadku zawsze warto wykonywać przekierowanie 301? Zdecydowanie – nie! Zwłaszcza wtedy, kiedy produkt wycofujemy z myślą, że możliwe, że niedługo znowu będziemy go sprzedawać. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zablokowanie możliwości kupowania i przeniesienie wysoko (jeśli to możliwe – nawet przed pierwszą linią odcięcia) sekcji „Zobacz podobne produkty”.

Przekierowanie 301 – czy zawsze warto?

Przekierowanie 301 zdecydowanie jest złotą receptą w sytuacji niepoprawnych struktur adresów URL, które chcemy zmienić na poprawne; kiedy ustawiamy jedną wersję strony oraz wtedy, gdy przenosimy się na nową domenę. Pozwalają przenieść moc i do pewnego stopnia zachować wcześniejsze efekty pozycjonowania (nie zawsze, nie w każdej sytuacji!). Na pewno warto je wykorzystywać – jednak wtedy, kiedy wiemy, dlaczego wybieramy akurat przekierowanie 301.

09.11 2021 SEO

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Czytaj dalej
05.11 2021 treści niskiej jakości

Thin Content: treści niskiej jakości

Czytaj dalej
03.11 2021 Python w praktyce

Wykorzystanie Pythona w praktyce

Czytaj dalej

Masz pytania ?

Jeśli masz dodatkowe pytania, chciałbyś uzyskać więcej informacji lub potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych - odezwij się do na

    Email*

    Telefon*

    Wiadomość