Zależność pomiędzy wynikami wyszukiwania w Google, a lokalizacją osoby wysyłającej zapytanie stała się ogromną szansą na wyróżnienie się nie tylko firm o zasięgu krajowym, posiadających regionalne oddziały, ale również dla lokalnych biznesów. Dzięki możliwości personalizowanego wyszukiwania, wyniki Google są jeszcze bardziej precyzyjne, co umożliwia użytkownikom uzyskanie rezultatów maksymalnie dopasowanych do ich zapytań.
Czym są wyniki lokalne?
Wyniki wyszukiwania Google są obecnie mocno zależne od lokalizacji użytkownika. Wyszukiwarka automatycznie wykrywa naszą lokalizację i prezentuje najbardziej odpowiadające naszemu położeniu wyniki. Oznacza to, że wpisując w Google frazę „warsztat samochodowy” inne rezultaty zobaczy mieszkaniec Wrocławia, inne mieszkaniec Poznania czy Częstochowy.
Wyszukiwanie lokalne a działania klientów
Jak wynika z badań, przeprowadzonych na zlecenie Google przez firmy Ipsos MediaCT i Purchased, 50% klientów, którzy przeprowadzili wyszukiwanie lokalne na smartfonie, odwiedziło sklep w ciągu jednego dnia. Zrobiło tak też 34% klientów, którzy przeprowadzili wyszukiwanie na komputerze lub tablecie.
Co więcej, wyszukiwania lokalne doprowadziły do większej liczby zakupów niż wyszukiwania inne niż lokalne. 18% wyszukiwań lokalnych przeprowadzonych na smartfonach doprowadziło do zakupu w ciągu jednego dnia, podczas gdy taki efekt osiągnęło tylko 7% wyszukiwań innych niż lokalne.
Kluczowy jest również fakt, że ponad 60% klientów korzystało z informacji lokalnych zawartych w reklamach. Istotne było dla nich, aby reklamy na komputery i tablety zawierały adres i numer telefonu sklepu, a reklamy na smartfony – wskazówki dojazdu i przycisk połączenia telefonicznego. Daje to ogromne możliwości zwłaszcza lokalnym przedsiębiorcom, którzy chcą zdobyć nowych klientów i poprawić rozpoznawalność marki.
Podobnie jak w przypadku tradycyjnego pozycjonowania, również w przypadku pozycjonowania lokalnego niezwykle ważna jest odpowiednia optymalizacja. Chcąc zapewnić firmie najlepszą pozycję, warto zadbać o kilka ważnych aspektów.
Optymalizacja strony internetowej
Na swojej stronie internetowej, w zakładce kontakt koniecznie umieść wszystkie aktualne dane teleadresowe firmy. Nie zapomnij o kodzie pocztowym, numerze telefonu stacjonarnego oraz mapce Google ze specjalnym znacznikiem, wskazującym siedzibę firmy. Jeśli to możliwe, dodaj również takie dane jak NIP czy REGON.
Jeśli Twoja firma ma kilka oddziałów, warto stworzyć kilka podstron z danymi teleadresowymi każdego z nich. Duże znaczenie ma również stworzenie tytułów podstron (metatitle), zawierających nazwę miejscowości. Często spotykanym schematem jest: Nazwa_podstrony – Miasto.
Komponując treść na stronę, zadbaj o użycie w tekście nazwy swojej firmy i nazwy miasta. Doskonałym rozwiązaniem, które wpłynie korzystnie na wyniki pozycjonowania jest również umieszczenie danych firmy na każdej podstronie. Nie zapominaj jednak, że frazy powinny być zastosowane możliwie jak najbardziej naturalnie.
Google Moja Firma
Google Moja Firma jest bezpłatnym i bardzo łatwym w obsłudze narzędziem, które pozwoli Ci zarządzać wizerunkiem Twojej firmy w Google, w tym w wyszukiwarce i w Mapach. Jeśli zweryfikujesz informacje o swojej działalności i będziesz je na bieżąco aktualizować, ułatwisz klientom jej znalezienie i zachęcisz ich do skorzystania z Twoich produktów i usług.
Google Moja Firma to efektywne narzędzie, służące do zwiększenia potencjału wyszukiwania w wynikach Google, dzięki której stworzysz unikalną, atrakcyjną dla odbiorcy wizytówkę swojej własnej firmy. Aby okazała się ona rzeczywiście użyteczna, powinna być precyzyjnie i rzetelnie przygotowana. Ogromne znaczenie ma tu nie tylko wypełnienie wszystkich niezbędnych pól, ale również wykorzystanie atrakcyjnych dla odbiorcy zdjęć.
Świetnym rozwiązaniem będzie wstawienie do opisu firmy linków, które skierują przeglądającego do odpowiednich podstron na Twojej stronie www. Dzięki nim potencjalny klient szybko i precyzyjnie znajdzie to, na czym najbardziej mu zależy.
Oceny i opinie
Kluczowym dla strategii lokalnego pozycjonowania jest zdobycie prawdziwych opinii na temat Twojej działalności. Pozytywne opinie klientów na Facebooku, Google Plus, czy portalach typu Yelp sprawią, że w oczach potencjalnych klientów Twoja firma będzie prezentować się jako wiarygodna, rzetelna i kompetentna. Bardzo ważne jest więc, aby skutecznie nakłonić – zwłaszcza zadowolonych klientów – do pozostawienia pochlebnej opinii na profilu firmy.
Duże znaczenie ma również regularna komunikacja z użytkownikami. Takie działania ze strony firmy wzmacniają jej pozytywny wizerunek i budują wiarygodność.
Linkowanie
Podobnie jak w przypadku ogólnych zasad SEO, również w przypadku pozycjonowania lokalnego, linkowanie jest niezwykle istotne. O czym warto pamiętać? Zadbaj o to, aby pozyskane linki były przede wszystkim wartościowe. Najlepiej gdyby pochodziły ze stron o równie lokalnym charakterze – np. forum miejskie, katalogi branżowe danego regionu itp.
Potencjał lokalnego pozycjonowania jest naprawdę imponujący. Zwłaszcza dla lokalnych przedsiębiorstw niesie szansę na rozwój i dotarcie do szerokiego grona nowych klientów. Pamiętaj jednak, że działania z zakresu lokalnego SEO przyniosą oczekiwane rezultaty tylko wtedy, jeśli będą przeprowadzone fachowo i rzetelnie. Dobrze więc powierzyć je profesjonalistom.