Nasi Klienci pytają nas często dlaczego statystki pozycji w naszym Panelu potrafią się różnić od tego co widzą w wyszukiwarce google.pl na swoim komputerze. Postaram się w niniejszym wpisie rozjaśnić kilka pojęć związanych z funkcjonowaniem wyszukiwarki Google, co pozwoli zrozumieć rozbieżności w statystykach.
Wyszukiwarka Google swojego działania nie opiera na jednym serwerze. Jest to nawet fizycznie niemożliwe, biorąc pod uwagę ilość użytkowników, jaka korzysta na co dzień z wyszukiwarki Google. Cały ruch, czyli zapytania użytkowników i ich odwiedziny, rozpraszany jest na wiele fizycznych serwerów zlokalizowanych na całej kuli ziemskiej. Ich skupiska noszą nazwę Google Datacenters. Są to ośrodki obliczeniowe, w których znajdują się tzw. farmy serwerów, czyli niezliczone ilości komputerów przetwarzających dane i prezentujących je użytkownikom.
Google operuje na bardzo dużych ilościach informacji, które przetwarzane są z niezwykłą prędkością. To właśnie dlatego zaraz po zadaniu pytania uzyskujemy odpowiedź w postaci listy stron www. By poradzić sobie z tym zadaniem, komputery w centrach danych mają przypisane unikalne numery IP, a każdy z nich obsługuje ruch z określonej lokalizacji geograficznej. Oznacza to że „mój” serwer Google niekoniecznie jest „Twoim” serwerem.
Teoretycznie informacje (bazy danych) na każdym z tych serwerów powinne być identyczne. Jednak, mimo iż technologie wykorzystywane przez Google stoją na najwyższym poziomie, to nie ma sposobu, by na każdym serwerze baza danych stron internetowych i ich pozycji była identyczna.
Mimo, że Google dokłada wszelkich starań by temu zaradzić, to synchronizacja może nie być pełna i najnowsze dane mogą być w „Twoim” serwerze, a w „moim” jeszcze nie, lub odwrotnie.
Dlatego statystyki zbieranych pozycji mogą się od siebie nieznaczne różnić. Różnice te mają przeważnie charakter przejściowy i nie przekraczają kilku pozycji. Wynikają one z braku synchronizacji między serwerami wyszukiwarki. Przy porównywaniu wyników proszę również nie brać pod uwagę:
- wyników z lokalizacjami z mapki – to nie są wyniki organiczne
- wyników powtórzonych gdy jedna pod druga wyświetlona jest ta sama witryna – to jest uznawane jako jeden wynik
- wyników płatnych typu Google Adwords / linki sponsorowane – to nie są wyniki organiczne
Poniżej przedstawię także sposób sprawdzenia jaki serwer Google obsługuje nasze zapytania.