Google Analytics 4 – co musisz o nim wiedzieć?

Google Analytics 4 swoją premierę miał 14 października 2020 roku. Jest to najnowsza wersja narzędzia do analizy danych, która już niedługo na dobre zastąpi Universal Analytics. Całkowite przejęcie ma nastąpić 1 lipca 2023 roku i wiążą się z tym liczne zmiany. Jakie? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.

Google Analytics 4 – co się zmieni?

Zmiany, które proponuje nam Google, mają objąć zarówno sam interface narzędzia, jak i jego funkcjonalności. Wynikają one z obserwacji zachowań użytkowników stron internetowych, którzy na przestrzeni lat zmienili sposób korzystania z zasobów internetu.

Mało kto posiada teraz komputer stacjonarny, a co za tym idzie, prawie cały ruch przeniósł się na urządzenia mobilne. Zjawisko cross-device, czyli korzystanie z wielu urządzeń stało się dla nas codziennością, którą nie do końca rozumiały platformy do śledzenia danych. Podobnie ma się sytuacja z tzw. multi-channel, czyli rosnącą świadomością konsumentów. Obecnie, aby podjąć decyzję zakupową, nie odwiedzamy tylko jednej strony – porównujemy ceny, sprawdzamy dostępności, szukamy okazji. Tyczy się to również aplikacji, które do tej pory nie były brane pod uwagę podczas zliczania danych. Najnowsza wersja Google Analytics poprzez wykorzystanie unikalnego ID użytkownika ma jeszcze dokładniej mierzyć podejmowane przez niego działania przedstawiając realne dane, obrazujące ile czasu spędzamy na konkretnych stronach czy w aplikacjach.

Nie jest to jednak jedyna zmiana, którą Google zdecydował się wprowadzić. W Google Analytics 4 istnieje możliwość raportowania wyświetleń filmów na YouTube i zarządzania grupami odbiorców. Jest to udogodnienie, które szczególnie powinno ucieszyć specjalistów SEM, ale także samych Youtuberów.

Ponadto w nowej wersji narzędzia możliwe jest mierzenie danych za pomocą zdarzeń (eventów). Do tej pory podstawowym parametrem były sesje. Powód zmiany jest prosty – na urządzeniach mobilnych pojęcie sesji nie funkcjonuje, ponieważ użytkownicy przełączają się między ekranami, a nie witrynami.

Kolejnym udogodnieniem jest śledzenie konwersji bez użycia kodu, co pozwala na automatyczne dodawanie zdarzeń bez konieczności dodatkowej konfiguracji.

Google Analytics 4 – kiedy będzie można na niego przejść?

Przejście na Google Analytics 4 możliwe jest już teraz. Udostępniona wersja beta pozwala na zapoznanie się z narzędziem i jego nowymi funkcjonalnościami. Co ważne, im szybciej przeniesiemy dane naszego sklepu, tym lepiej, ponieważ z dniem 1 lipca 2023 roku Universal Analytics przestanie je gromadzić.

Google Analytics 4 – czy zmiana była konieczna?

Kwestia tego, czy zmiana Universal Analytics na Google Analytics 4 była konieczna, jest kwestią sporną. Zapewne znajdzie się wiele fanów starej platformy, którzy niechętnie będą uczyć się korzystania z nowej, jednak funkcjonalności, które daje GA4, są bardzo przydatne. Nowe oprogramowanie, poza wymienionymi wyżej zmianami, pozwala na:

  • darmowe eksportowanie danych do BigQuery
  • przewidywanie trendów (marketing predykcyjny)
  • kontrolę RODO
  • nielimitowane hity (poza limitem zdarzeń o różnych nazwach).

Warto również pamiętać o tym, że Google, którego jesteśmy Certyfikowanym Partnerem, nie podejmuje działań bez wcześniejszych badań i analiz. Zmiana starego narzędzia na nowe wynikała z potrzeb użytkowników, które były zgłaszane w ostatnich latach.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Google Analytics 4? Skontaktuj się z Alte Media, by z otwartą głową wkroczyć w świat analizy danych!

22.04 2022 wymiary grafik na Facebooku

Aktualne wymiary grafik na Facebooku

Czytaj dalej
30.03 2022 treści reklamowe w Google Ads

Treści reklamowe Google Ads, które sprzedają...

Czytaj dalej
04.03 2022 profil osobysty a profil firmowy na LinkedIn

LinkedIn: profil osobisty a profil firmowy

Czytaj dalej

Masz pytania ?

Jeśli masz dodatkowe pytania, chciałbyś uzyskać więcej informacji lub potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych - odezwij się do na

    Email*

    Telefon*

    Wiadomość