Rich snippets czyli lepsze wyniki wyszukiwania

Optymalizacja stron to coraz ważniejszy czynnik wpływający na atrakcyjność stron internetowych a co za tym idzie – zwiększenie oglądalności wśród internautów.
Najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce i na świecie również zachęca do optymalizacji właścicieli stron dzięki trafniejszym i przyciągającym uwagę wynikom wyszukiwania.

Rich snippets – dosł. tłumaczenie (bogate fragmenty) – bo o nich mowa, to wzbogacone wyniki wyszukiwania i w domyśle mają zwracać najbardziej interesujące wyniki na wpisane zapytania. Dają one możliwość wyświetlania w liście wyników organicznych m.in.  liczby recenzji, opinii, zdarzenia, firmy, rankingu produktu lub usługi.

Przykłady użycia snippetów w Google:

  • odnośnie osób

ludzie - snippet

  • odnośnie video

video - snippet

  • odnośnie rezerwacji

rezerwacja - snippet

W zależności od potrzeb oraz budowy strony wykorzystać można różne techniki ich prezentacji: (mikrodane, mikroformaty oraz RDF). Google skłania się ku stosowaniu standardów mikrodanych jako wypadkową prostoty i szerokości zastosowań. Użycie dowolnej z 3 technik umieszczania snippetów nie wpływa na wygląd strony i na pozycje w wyszukiwaniach.

Mikrodane – stosowane proste atrybuty HTML jak <span> lub <div>, dzięki którym można przypisać krótkie i opisowe nazwy do elementów i ich właściwości.

Przykład zastosowania kodu przy użyciu mikrodanych w prezentacji osoby:

<div itemscope itemtype=”http://data-vocabulary.org/Person”>Nazywam się <span itemprop=”name”>Jan Nowak</span>,
znany wszystkim jako <span itemprop=”nickname”>Nowy</span>.
Mój blog znajdziecie pod adresem <a href=”http://www.example.com” itemprop=”url”>www.example.com</a>
Mieszkam w Warszawie (woj. mazowieckie).
Pracuję jako <span itemprop=”title”>grafik</span> w firmie <span itemprop=”affiliation”>Radosna Twórczość</span></div>

W powyższym przykładzie atrybut „itemscope” oznacza element <div> Atrybut „itemtype” odnosi się do osoby a każda właściwość odnosząca się do tej osoby oznaczona jest atrybutem „itemprop”.

Mikroformaty – służą do oznaczenia na stronie internetowej określonego typu informacji, np.: zdarzenia, opinii,  produktu, osoby lub firmy.

Przykład mikroformatu w opisie kawiarni:

<div class=”hreview”>
<span class=”item”>
<span class=”fn”>Kawiarnia 'Mała czarna'</span>
</span>
Autor opinii: <span class=”reviewer”>Jan Nowak</span>, data przesłania:
<span class=”dtreviewed”>
16 sierpnia
</span>.
<span class=”summary”>Najlepsza kawa w mieście!</span>
<span class=”description”>W kawiarni 'Mała czarna’ podawana jest oryginalna kawa w niebanalnych filiżankach</span>
Ocena:
<span class=”rating”>5</span>

Opinie przedstawiane są za pomocą mikroformatu „hreview”, autora opinii za pomocą znacznika „reviewer”. Atrybut „class” wskazuje na właściwość danego elementu.

Standard RDF określa różnego typu zdarzenia za pomocą elementów, z których każdy posiada swoje właściwości.

Przykład standardu RDF w opisie kawiarni:

<div xmlns:v=”http://rdf.data-vocabulary.org/#” typeof=”v:Review”>
<span property=”v:itemreviewed”>Kawiarnia 'Mała czarna'</span>
Autor opinii:
<span property=”v:reviewer”>Jan Nowak</span>, data przesłania:
<span property=”v:dtreviewed” content=”2012-08-16″>16 sierpnia</span>.
<span property=”v:summary”>Najlepsza kawa w mieście!</span>
<span property=”v:description”>W kawiarni 'Mała czarna’ podawana jest oryginalna kawa w niebanalnych filiżankach</span>
Ocena:
<span property=”v:rating”>5</span>
<a href=”http://www.example.com” rel=”v:url”>www.example.com</a>
</div>

Deklaracja xmlns określa przestrzeń, w której określono listę elementów i ich składników. Każda właściwość miejsca bądź osoby określana jest za pomocą atrybutu „property”, odnośnik zaś określany jest atrybutem „rel”

Co zatem daje wprowadzenie rich snippetów do kodu strony?

  • przede wszystkim atrakcyjność – przyciąga uwagę internautów co może przełożyć się na wzrost klikalności nawet przy niższych pozycjach niż konkurencja
  • przedstawia internaucie potrzebne informacje już na poziomie wyszukiwania
  • duże prawdopodobieństwo zwiększenia współczynnika CTR

Dla jakich stron można zastosować snippety?

  • Strony autorskie – portfolio osób i ich dane kontaktowe
  • Hotele, pensjonaty – rezerwacja noclegów, recenzje, zakres cen
  • Kulinaria – przepisy kulinarne, czas przyrządzenia, zdjęcie i ocena potrawy
  • Sklepy internetowe, porównywarki – produkty, zakres cen, ocena jakości
  • Portale, eventy – rezerwacje biletów, terminy, ceny
  • Blogi – zdjęcia autora, odnośniki do artykułów

Jeśli są Państwo zainteresowani dodatkowymi informacjami na temat rich snippets zapraszamy do kontaktu z nami: www.altemedia.pl

Zapraszamy również właścicieli stron zainteresowanych zwiększeniem atrakcyjności swoich stron oraz wdrożeniem rich snippets do kontaktu ze specjalistami programowania stron internetowych: www.dwakroki.com

Dodatkowe informacje na temat snippetów znajdą Państwo tutaj

03.08 2012 google aktualizacja algorytmu alte media

Certyfikat Google Advertising Professional

Czytaj dalej
24.07 2012 algorytm Google pingwin

Zmiany w wyszukiwarce Google

Czytaj dalej
26.06 2012 kobiety smartfon zainteresowanie shopping

Pinterest rośnie w siłę

Czytaj dalej

Masz pytania ?

Jeśli masz dodatkowe pytania, chciałbyś uzyskać więcej informacji lub potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych - odezwij się do na

    Email*

    Telefon*

    Wiadomość