Optymalizacja stron to coraz ważniejszy czynnik wpływający na atrakcyjność stron internetowych a co za tym idzie – zwiększenie oglądalności wśród internautów.
Najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce i na świecie również zachęca do optymalizacji właścicieli stron dzięki trafniejszym i przyciągającym uwagę wynikom wyszukiwania.
Rich snippets – dosł. tłumaczenie (bogate fragmenty) – bo o nich mowa, to wzbogacone wyniki wyszukiwania i w domyśle mają zwracać najbardziej interesujące wyniki na wpisane zapytania. Dają one możliwość wyświetlania w liście wyników organicznych m.in. liczby recenzji, opinii, zdarzenia, firmy, rankingu produktu lub usługi.
Przykłady użycia snippetów w Google:
|
|
|
W zależności od potrzeb oraz budowy strony wykorzystać można różne techniki ich prezentacji: (mikrodane, mikroformaty oraz RDF). Google skłania się ku stosowaniu standardów mikrodanych jako wypadkową prostoty i szerokości zastosowań. Użycie dowolnej z 3 technik umieszczania snippetów nie wpływa na wygląd strony i na pozycje w wyszukiwaniach.
Mikrodane – stosowane proste atrybuty HTML jak <span> lub <div>, dzięki którym można przypisać krótkie i opisowe nazwy do elementów i ich właściwości.
Przykład zastosowania kodu przy użyciu mikrodanych w prezentacji osoby:
<div itemscope itemtype=”http://data-vocabulary.org/Person”>Nazywam się <span itemprop=”name”>Jan Nowak</span>, znany wszystkim jako <span itemprop=”nickname”>Nowy</span>. Mój blog znajdziecie pod adresem <a href=”http://www.example.com” itemprop=”url”>www.example.com</a> Mieszkam w Warszawie (woj. mazowieckie). Pracuję jako <span itemprop=”title”>grafik</span> w firmie <span itemprop=”affiliation”>Radosna Twórczość</span></div> |
W powyższym przykładzie atrybut „itemscope” oznacza element <div> Atrybut „itemtype” odnosi się do osoby a każda właściwość odnosząca się do tej osoby oznaczona jest atrybutem „itemprop”.
Mikroformaty – służą do oznaczenia na stronie internetowej określonego typu informacji, np.: zdarzenia, opinii, produktu, osoby lub firmy.
Przykład mikroformatu w opisie kawiarni:
<div class=”hreview”> <span class=”item”> <span class=”fn”>Kawiarnia 'Mała czarna'</span> </span> Autor opinii: <span class=”reviewer”>Jan Nowak</span>, data przesłania: <span class=”dtreviewed”> 16 sierpnia </span>. <span class=”summary”>Najlepsza kawa w mieście!</span> <span class=”description”>W kawiarni 'Mała czarna’ podawana jest oryginalna kawa w niebanalnych filiżankach</span> Ocena: <span class=”rating”>5</span> |
Opinie przedstawiane są za pomocą mikroformatu „hreview”, autora opinii za pomocą znacznika „reviewer”. Atrybut „class” wskazuje na właściwość danego elementu.
Standard RDF określa różnego typu zdarzenia za pomocą elementów, z których każdy posiada swoje właściwości.
Przykład standardu RDF w opisie kawiarni:
<div xmlns:v=”http://rdf.data-vocabulary.org/#” typeof=”v:Review”> <span property=”v:itemreviewed”>Kawiarnia 'Mała czarna'</span> Autor opinii: <span property=”v:reviewer”>Jan Nowak</span>, data przesłania: <span property=”v:dtreviewed” content=”2012-08-16″>16 sierpnia</span>. <span property=”v:summary”>Najlepsza kawa w mieście!</span> <span property=”v:description”>W kawiarni 'Mała czarna’ podawana jest oryginalna kawa w niebanalnych filiżankach</span> Ocena: <span property=”v:rating”>5</span> <a href=”http://www.example.com” rel=”v:url”>www.example.com</a> </div> |
Deklaracja xmlns określa przestrzeń, w której określono listę elementów i ich składników. Każda właściwość miejsca bądź osoby określana jest za pomocą atrybutu „property”, odnośnik zaś określany jest atrybutem „rel”
Co zatem daje wprowadzenie rich snippetów do kodu strony?
- przede wszystkim atrakcyjność – przyciąga uwagę internautów co może przełożyć się na wzrost klikalności nawet przy niższych pozycjach niż konkurencja
- przedstawia internaucie potrzebne informacje już na poziomie wyszukiwania
- duże prawdopodobieństwo zwiększenia współczynnika CTR
Dla jakich stron można zastosować snippety?
- Strony autorskie – portfolio osób i ich dane kontaktowe
- Hotele, pensjonaty – rezerwacja noclegów, recenzje, zakres cen
- Kulinaria – przepisy kulinarne, czas przyrządzenia, zdjęcie i ocena potrawy
- Sklepy internetowe, porównywarki – produkty, zakres cen, ocena jakości
- Portale, eventy – rezerwacje biletów, terminy, ceny
- Blogi – zdjęcia autora, odnośniki do artykułów
Jeśli są Państwo zainteresowani dodatkowymi informacjami na temat rich snippets zapraszamy do kontaktu z nami: www.altemedia.pl
Zapraszamy również właścicieli stron zainteresowanych zwiększeniem atrakcyjności swoich stron oraz wdrożeniem rich snippets do kontaktu ze specjalistami programowania stron internetowych: www.dwakroki.com
Dodatkowe informacje na temat snippetów znajdą Państwo tutaj