Podczas gdy niektóre produkty i usługi sprzedają się świetnie przez cały okrągły rok, inne cieszą się zainteresowaniem klientów wyłącznie w określonych okresach. To w końcu naturalne, że choinkę kupujemy przed świętami, za artykułami szkolnymi rozglądamy się przed końcem wakacji, a największy ruch w branży budowlanej panuje wiosną i latem, gdy pogoda sprzyja remontom. Sezonowe wahania sprzedaży wymuszają na firmach wdrożenie odpowiedniej strategii pozycjonowania. Dlaczego i w jaki sposób należy ją planować?
Wyjdź naprzeciw klientom
Jak pokazują liczne badania, większość klientów szuka informacji o produktach i usługach w Internecie. Bez względu więc na to, czy Twoja oferta ma charakter całoroczny czy wyłącznie sezonowy, musisz docierać z nią do klientów – tych obecnych i potencjalnych. To najlepszy powód, by inwestować w pozycjonowanie, którego potencjał może wpływać na Twoje być albo nie być na konkurencyjnym rynku.
Analizuj dane
Podstawą wszystkich działań marketingowych jest analiza danych. Odgrywa ona kluczową rolę także w budowaniu strategii SEO, które powinny opierać się na tendencjach występujących w interesujących dla nas okresach. Głównym trendem, który warto mierzyć są wahania w poziomie zainteresowania konkretnymi produktami lub usługami. Jego wzrost w wysokim sezonie zauważalny jest w formie większej liczby zapytań w organicznych wynikach wyszukiwania. Dla przykładu, w branży zajmującej się sprzedażą zimowego sprzętu sportowego będą to między innymi zapytania o „narty zjazdowe”. Dla maksymalnej skuteczności działań, wykresy ruchu na stronie należy porównywać z analogicznymi okresami w poprzednim sezonie.
Działaj z wyprzedzeniem
By pozycjonowanie strony było opłacalne i skuteczne, musi być umiejętnie i długofalowo zaplanowane. W przypadku branż sezonowych przede wszystkim liczy się odpowiednie wyprzedzenie działań – w końcu na dobrą pozycję w wyszukiwarce internetowej przyjdzie nam poczekać kilka miesięcy. Nie trudno przewidzieć efekty, jakie przyniesie pozycjonowanie frazy „ozdoby choinkowe” w grudniu. Odpowiedź będzie jednoznaczna – żadne. Wartościowe pozycjonowanie wymaga cierpliwości, dlatego warto o nim pomyśleć jeszcze zanim rozpocznie się wzmożony okres sprzedaży. Dzięki temu pozycjoner będzie miał czas na dobór właściwych słów kluczowych oraz kontrolowanie efektywności pozycjonowania.
Prowadzisz biznes w branży sezonowej? Zdaj się na pomoc naszych ekspertów SEO jak najwcześniej, by w pełni wykorzystać możliwości okresu wzmożonej sprzedaży.