Duża dynamika zmian w świecie biznesu, przenikanie się dziedzin marketingu i sprzedaży oraz stała potrzeba bycia „na bieżąco” definiują funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorcy. Szybkie tempo zmian nie omija także świata marketingu internetowego, a wręcz przeciwnie! Nie ważne czy jesteś właścicielem małej, czy średniej firmy, pracujesz w dziale marketingu dużej korporacji, czy zajmujesz się sprzedażą w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie. Każda z tych funkcji wymaga od Ciebie łączenia skutecznych działań marketingowych i taktyk sprzedażowych. Tylko w ten sposób osiągniesz zamierzony cel. Taki był też moim zdaniem główny przekaz gdyńskiego Marketing Day.
Światełko w marketingowym tunelu
Podczas dwudniowej konferencji Marketing Day, która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym, kilkunastu praktyków marketingu i sprzedaży podzieliło się z uczestnikami swoimi przemyśleniami na tematy związane z rozwojem wewnętrznej przedsiębiorczości. Pośród prelegentów znaleźli się ludzie, którzy na co dzień są związani m.in. z psychologią, sprzedażą, programistką, marketingiem tradycyjnym i online. Klika z wystąpień z pewnością wyróżniło się – głównie dzięki praktycznemu ujęciu wiedzy i o nich krótka wzmianka poniżej. Chciałabym jednak skupić się w pierwszej kolejności na wnioskach, które bezwzględnie nasuwają mi się po obserwacji tego eventu. Świadomość prowadzenia wielokanałowych i skutecznych działań marketingowych wśród społeczeństwa rośnie!
…bo marketing to podstawa funkcjonowania każdego biznesu!
Działanie wielokanałowe, zaplanowane i zgodne z wizerunkiem firmy jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Odpowiednio dobrane narzędzia i komunikaty marketingowe pozwalają na zwiększenie efektywnej sprzedaży. Jednocześnie liczy się doświadczenie i racjonalność w prowadzeniu wszystkich działań. Cieszy mnie ogromnie fakt, że coraz więcej osób jest tego świadomych! Zarówno właściciele biznesów, jak i przedstawiciele marketingu wiedzą, że dopasowany komunikat i odpowiednio dobrana grupa docelowa to początek najlepszej drogi do sukcesu. W końcu po co reklamować się szukającym „przelewów zagranicznych” jeżeli obsługujemy tylko przelewy do Wielkiej Brytanii? Obecność ponad 150 osób z całej Polski i ich zaangażowanie podczas konferencji było tego najlepszym dowodem. Świadomość posiadania odpowiednio dobranych narzędzi marketingu jest coraz większa!
Zwrot z inwestycji nie jedno ma imię
Rośnie także świadomość różnorodności wskaźników zwrotu z inwestycji (ROI) kierowanych w marketing. Już dawno skończyły się czasy, w których słupki sprzedażowe w e-commerce, pochodzące ze źródeł CPC, są jedynym źródłem ROI jaki możemy określić. W końcu liczy się także lojalność klientów – to czy do nas wrócą i ich zaangażowanie. To, czy polecą nas znajomym. Ogromną rolę odgrywa także wizerunek. Dlaczego warto znaleźć się na szczycie wyników Google zarówno w reklamach sponsorowanych, jak i wynikach organicznych? Nie po to, jak sądzi wielu, żeby zwiększać przychody Google, ale dlatego, że potencjalny Klient uzna naszą stronę za najlepszą i najbardziej wartościową.
Offline i online – działają wspólnie
Sprzedaż online nie jest odseparowana od świata realnego. O czym bardzo dobrze opowiedziała Barbara Piasek, pokazując dlaczego internetowa baza klientów jest ważna, nawet jeżeli większość sprzedaży dokonuje się offline. Wiedzieliście, że już ponad 93 % użytkowników smartfonów wyszukuje dzięki nim informacje lokalne? Dlaczego w takim razie nie zareklamować swojego lokalnego bistro tylko w promieniu dwóch kilometrów od niego? – o czym dość szczegółowo opowiedział nam Daniel Kędzierski.
Mikronarracja definiuje markę
Pośród wielu wniosków najważniejsze wydaję się podkreślenie roli, jaką odgrywają we współczesnym marketingu mikronarracje, czyli komunikaty, które codziennie przekazywane są przez firmy szerokiemu gronu odbiorców. Nie są to tylko slogany marketingowe. Jak podkreślił Piotr Bucki, komunikacja z klientem powinna być dialogiem. Każda strona www, czy platforma sklepowa ma coś komunikować. Czasy „świętych” marek, które nie musiały słuchać nieoficjalnych głosów klientów, minęły bezpowrotnie. Nie można zabijać kreatywności Klienta – pozwólmy mu wypowiedzieć się w mediach społecznościowych, oficjalnych ankietach, czy podczas webinarów.
Świadomie wykorzystaj potencjał swojego biznesu
To dwudniowe spotkanie pokazało dość dokładnie, moim zdaniem, że marketing i sprzedaż są nierozłączne. Dynamika zmian powoduje, że musimy zwracać uwagę na każdy ruch, który wykonujemy w biznesie – niezależnie od tego na jaką skalę działamy. Ogromnie cieszy mnie fakt, że coraz więcej osób jest świadomych konieczności pracy nad działaniami reklamowymi i komunikacją zewnętrzną firm. Doceniając jednocześnie specjalistów, którzy zajmując się przez kilka godzin dziennie odpowiednimi narzędziami marketingowymi, są najlepszymi doradcami dla Twojego biznesu!