Jak mierzyć efektywność kampanii reklamowych?

Znaczenie e-marketingu w ciągu ostatnich kilku latach znacznie wzrosło. Nic dziwnego, że coraz więcej firm stara się pokazać w sieci – tym samym stawiając na promocję w kanałach internetowych. Wiele początkujących popełnia jednak podstawowy błąd. Jaki? Nie poznają parametrów mierzenia skuteczności reklam. W efekcie nie wiedzą, co przynosi sukces, a więc pozostawiają kampanie samym sobie licząc, że osiągną zamierzony cel. Paradoksalnie – nie zdają sobie sprawy z tego, jak go definiować. Jednak wystarczy wprowadzić jeden element.. monitorowanie kampanii!

Jak mierzyć efektywność kampanii reklamowych?

Sukcesywne monitorowanie kampanii to ostatni, ale w zasadzie najważniejszy element, o jaki należy zadbać – i to jeszcze przed uruchomieniem kampanii. 

Istotne jest jednak poznanie współczynników pomiarów! To właśnie dzięki nim możemy odczytać informacje z narzędzi śledzących konwersje na naszej stronie – takich jak np. Google Analytics.  

Te z kolei pozwalają nam na określenie skuteczności naszych reklam. Odpowiednia analiza wyników kampanii pomaga nam unikać tzw. przepalania budżetu i powielania ewentualnych błędów na stronie lub w reklamach.

Różne kanały dla różnych biznesów – jak nie wpaść w pułapkę nieskutecznych reklam

Jeśli myślisz, że monitorowanie skuteczności działań w sieci pozwoli Ci jedynie na udoskonalenie treści reklam – jesteś w błędzie. Decydując się na promowanie swoich działań w Internecie na pierwszym etapie musisz wybrać kanały promocji. To bywa niełatwe. Dlaczego? 

Przecież nie każda platforma Social Media sprawdzi się dla Twojej branży, prawda? Przekonaj się na przykładzie. 

Czy szukając mechanika samochodowego sprawdzisz najpierw wyniki wyszukiwarki – czy może postawisz na Tik Toka? 😉 Odpowiedź jest prosta. 

Zawsze dobieramy medium do charakteru Twoich usług!

Narzędzi i mierniki do analizy kampanii w sieci

Istnieją specjalne narzędzia oraz mierniki, które pozwolą nam przeanalizować opłacalność kampanii. 

Określane są mianem ogólnych wskaźników – ROI i ROAS, czyli Return On Investment oraz Return On Ad Spend wskazujący proporcje między budżetem a wydatkami na reklamę. 

Współczynnik ROI określa zwrot z inwestycji – najprościej mówiąc mierzy skuteczność działań danej firmy, zarówno przy małych i większych kampaniach. W przypadku, gdy ROI przyjmuje niskie wartości (ujemne), oznacza to, że kampania przynosi duże straty oraz niski zwrot z inwestycji.

Współczynnik ROAS działa na podobnej zasadzie – z tym, że pozwala określić skuteczność konkretnej reklamy – nie całych działań firmy. Podawana jest w wartościach procentowych, a za satysfakcjonującą wartość uznaje się 300%.

KPI w Twojej reklamie – czyli analiza istotnych wskaźników

W celu dokładnego określenia skuteczności działań kampanii stosuje się tzw. KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. To one pozwalają zaobserwować najefektywniejsze działania naszej kampanii – a co za tym idzie kontrolowanie realizacji jej celu. 

Skuteczne wykorzystanie danych KPI zależy wyłącznie od stopnia świadomości. 

Zobrazuje to kolejny przykład. 

Śledzący KPI zauważa, że mimo braku realizacji celu kampanii – czyli zwiększenia czynnika konwersji – zyskał dużą ilość polubień na stronie. Czy powinno go to cieszyć? Może wyjść z założenia, że kampania realizuje inny cel, więc nie ma problemu. Ale czy na pewno? To prosta droga do wpadnięcia w pułapkę pozornego sukcesu – ponieważ kosztem celu głównego realizują się te mniej znaczące, poboczne! Uniemożliwia to optymalizację kampanii. W efekcie powoduje spadek efektywności. 

Dlatego MUSISZ PAMIĘTAĆ o tym, aby priorytetowo skupiać się na wybranych wskaźnikach efektywności. Dlaczego? 

Ponieważ w sieci można mierzyć prawie wszystko. Stąd też łatwo jest utracić celu, do którego dążysz. Ważne, aby nie kierować kampanii na zbyt ogólne cele – czyli w efekcie o niskiej skuteczności.

Wskazuje Ci klucz do sukcesu

Skup się na obranym celu, bo właśnie on umożliwi Ci wybranie odpowiednich wskaźników efektywności. 

Jakich? Sprawdź przygotowane przez nas zestawienie. 

Ruch na stronę – czyli zebranie informacji o tym, skąd, kiedy, jak i dlaczego klient trafił na Twoją stronę, a także ile zapłaciliśmy za to, aby doprowadzić go do witryny. 

Współczynnik konwersji – a więc wskazanie, jaka ilość użytkowników podjęła działania na Twojej stronie – i do czego one doprowadziły.

Koszty uzyskania leadów, czyli CPL – informacje o koszcie ile przyciągnięcia potencjalnego klienta i wskazówka na temat tego, jak można zoptymalizować ten koszt.

Zasięg i zaangażowanie – czyli dane o tym, jakie treści przyciągały klientów i jakie powodowały, że pozostawał na dłużej.

Czas reakcji – wskazujące jak długo trwa moment, gdy klient decyduje się, aby nawiązać kontakt z przedstawicielami firmy.

Powyższe wskaźniki to jedynie przykłady – ponieważ każdy cel wymaga mierzenia innych wskaźników. Obraz efektywności kampanii pozwoli udoskonalić prowadzone działania – i uzyskać najlepsze wyniki.

Skoro wiesz już, że systematyczne śledzenie rezultatów kampanii reklamowych to klucz do sukcesu – czemu nie skorzystasz z usług firmy, która wie jak wykorzystać je skutecznie?

Alte Media – marketing dla Twojej firmy.

03.09 2021 treści zachęcające do zakupu

Jak tworzyć teksty, które zachęcają do...

Czytaj dalej
26.08 2021 LinkedIn: Social Media dla specjalistów

LinkedIn: Social Media dla specjalistów!

Czytaj dalej
24.08 2021 altemedia_harmonogramsocialmedia

Harmonogram treści na Social Media

Czytaj dalej

Masz pytania ?

Jeśli masz dodatkowe pytania, chciałbyś uzyskać więcej informacji lub potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych - odezwij się do na

    Email*

    Telefon*

    Wiadomość