Baza wiedzy
SEOwniczek
Poznaj najważniejsze definicje dotyczące pozycjonowania z naszym SEOwniczkiem!
Specjalnie dla Ciebie wyjaśniamy wszystkie podstawowe pojęcia związane z SEO!
Pomożemy Ci określić i przeanalizować:
ALT
ANCHOR
Artykuł sponsorowany
Audyt SEO
Ban
Bot
Buzz Marketing
Cache Google
Certyfikat SSL
Pamiętaj, że wdrożenie certyfikatu SSL jest bardzo ważne, bo od czerwca tego roku przeglądarka Chrome oznacza witryny, które go nie posiadają, a algorytm Google dużo gorzej traktuje takie serwisy przy tworzeniu rankingu wykukiwań.
➡️ W umieszczeniu certyfikatu SSL na stronie pomogą Ci specjaliści z wirtualne.net!
Citation Flow (CF)
Content Marketing
Dead Link
Description
Domena internetowa
Domena to nazwa tworząca razem z rozszerzeniem (np. .com lub .pl) unikatowy adres internetowy naszej witryny. By odwiedzić wybraną stronę należy wpisać w pasek przeglądarki nazwę domeny. Należy pamiętać, że każda domena ma pewien okres ważnosći i należy pilnować, by regularnie dokonywać jej przedłużenia.
➡️ Polecanym przez nas dostawcą usług hostingowych jest wirtualne.net!
Duplicate Content i duplikacja treści
Email Marketing
E-marketing
Filtr
FSB (Fresh Site Bonus)
Fraza Kluczowa
Geolokalizacja
Google Ads (AdWords)
Google Analytics
Google Merchant Center
Hosting
To usługa polegająca na udostępnieniu miejsca oraz zasobów na serwerze w celu publikacji strony / sklepu www, przechowywania plików, lub obsługi poczty elektronicznej. Zazwyczaj określona jest ilość danych możliwych do przechowywania (powierzchnia dyskowa) oraz przesyłania (transfer).
➡️ Polecanym przez nas dostawcą usług hostingowych jest wirtualne.net!
HTTP
Służy do przekazywania informacji pomiędzy przeglądarką a serwerem, na którym przechowuje się pliki strony. Minusem HTTP jest jednak fakt, że nie definiuje sposobu transmitowania danych. Istnieje więc spore ryzyko przechwycenia ich przez osoby trzecie
HTTPS
To dużo korzystniejsza, bo zabezpieczona oraz szyfrowana wersja HTTP. Uzyskuje się ją dzięki wdrożeniu certyfikatu SSL. Ten z kolei sprawia, że dane przesyłane ze strony są odpowiednio chronione. Dlatego nie ma ryzyka, że zostaną one wykorzystane przez niepożądane osoby.
IBL (Inbound Links – linki przychodzące)
Ilość linków, które kierują do wybranej witryny.
Infografika
Informacja graficzna, która dzięki zastosowaniu obrazu ma za zadanie wyjaśnić pewne zagadnienia czy definicje. Dzięki swojej formie jest prostym, ale interesującym źródłem przekazu danych. W infografikach wykorzystuje się głównie: diagramy, mapy lub obrazy.
Internal Links (linkowanie wewnętrzne)
Umieszczanie odnośników do różnych podstron witryny w treściach publikowanych na serwisie. Działanie to wspomaga prace nad pozycjonowaniem, ale także pozwala zaciekawić użytkowników innymi informacjami czy artykułami, dostępnymi na stronie. Linkowanie wewnętrzne najczęściej stosuje się na blogach, ale także na witrynach firmowych.
JavaScript
Język programowania najczęściej wykorzystywany na stronach internetowych. Działa niezależnie od serwera. Służy do utrzymywania interakcji – dla przykładu wykorzystuje się go przy reakcjach na formularze czy wydarzenia. JavaScript został stworzony przez firmę Netspace.
Joomla
System zarządzania treścią pozwalający na proste tworzenie dynamicznych stron internetowych oraz ich obsługę. Z narzędzia Joomla korzysta się w bardzo łatwy sposób – dlatego stało się ono jednym z najbardziej popularnych systemów CMS.
Kanibalizacja Słów Kluczowych
Dochodzi do niej w momencie, gdy dwie podstrony danej witryny pozycjonowane są na tę samą frazę. Tym samym słowa kluczowe rywalizują ze sobą, co sprawia, że pozycja serwisu w rankingu nie jest stabilna.
Katalog Stron
Lista adresów internetowych – wraz z informacjami o firmie/stronie – pogrupowanych tematycznie i zawierających link do witryny, telefon oraz adres. Zgłoszenie serwisu do katalogu może być zarówno płatne, jak i darmowe. Katalogi to jedno z podstawowych źródeł pozyskiwania linków do pozycjonowanej strony.
Keyword Planner
KEYWORD STUFFING
Landing Page
Strona, która została przygotowana specjalnie na potrzeby kampanii reklamowej. Ma przedstawić wybrany produkt lub usługę oraz zachęcić użytkownika do wykonania założonej akcji.
LINK FARM
Farma linków to dowolnej ilości zbiór stron internetowych, które łączą się ze wszystkimi innymi witrynami w grupie . Chociaż niektóre farmy linków można tworzyć ręcznie, większość jest tworzona za pomocą zautomatyzowanych programów i usług. Farma linków jest formą spamowania indeksu wyszukiwarki sieciowej (czasami zwanej spamdexing). Inne systemy wymiany linków mają na celu umożliwienie poszczególnym stronom selektywnym wymiany linków z innymi odpowiednimi stronami internetowymi i nie są uważane za formę spamu.
Wyszukiwarki przeciwstawiły się ruchowi związanemu z farmami linków, identyfikując określone atrybuty związane z linkami do stron farm i filtrując te strony przed indeksowaniem i wynikami wyszukiwania. W niektórych przypadkach całe domeny zostały usunięte z indeksów wyszukiwarek, aby uniemożliwić im wpływanie na wyniki wyszukiwania.
LINK SPAM
Umieszczanie linku w treściach na witrynie odsyłające do innej strony.
Linkowanie Wewnętrzne
Umieszczanie linków w treści serwisu, które przekierowują na jego inne podstrony.
Long Tail
Jedna ze strategii SEO, polegająca na pozycjonowaniu serwisu na słowa kluczowe o niedużej konkurencyjności. Dzięki „długiemu ogonowi” możliwe jest uzyskanie wysokiej pozycji w Google na mniej popularne frazy.
Meta Tag Description
Meta tag zawarty w części nagłówkowej kodu strony, będący fragmentem kodu HTML. Pełni funkcję opisu danej strony. Wyświetla się on pod linkiem do podstrony. Description jest jedną z pierwszych rzeczy, jaką widzą użytkownicy podczas wyszukiwania w Google, dlatego warto, aby zachęcał ich do odwiedzenia witryny. Należy zawrzeć w nim również słowa kluczowe.
Mobilna Wersja Strony
Wersja serwisu wyświetlana użytkownikom na tabletach i smartfonach. Najważniejszym aspektem przy tworzeniu responsywnej witryny (odpowiedniej dla urządzeń mobilnych) jest dostosowanie jej do różnych rozmiarów wyświetlaczy. Warto pamiętać, że najnowsza zmiana Google – Mobile First Index – podczas tworzenia rankingu stron bierze pod uwagę to, czy wersja mobilna strony jest taka sama, jak jej wersja wyświetlana na urządzeniach stacjonarnych.
Mapa Strony (Sitemap)
Składa się na nią plik w formacie XML (tworzony dla robotów Google, po to, aby łatwiej indeksowały serwis) oraz strona witryny zawierająca listę najważniejszych dla niej podstron. Ma ułatwiać robotom poruszanie się po stronie.
Naturalne Linki
Hiperłącza do konkretnych podstron danego serwisu, wstawiane bezinteresownie na inną witrynę. Najczęściej pojawiają się jako udostępnienie ciekawej treści.
Newsletter
Wiadomości e-mail rozsyłane przez firmy do osób, które zdeklarowały chęć ich otrzymywania. Newsletter ma charakter cykliczny. Zwykle zawiera ofertę nowych produktów czy usług, dotyczy także bieżących promocji lub prezentuje wartościowy content – rady, wskazówki i ciekawostki na wybrany temat. Celem newslettera jest najczęściej zachęcenie Klientów do zapoznania się z wybranymi informacjami na witrynie firmy oraz stworzenie relacji z osobami potencjalnie zainteresowanymi ofertą.
Nofollow
Atrybut linków służący do informowania robotów wyszukiwarki o tym, że danego hiperłącza nie powinny one uwzględniać przy ocenie strony, do której ten linkuje. Dla użytkownika taki link wygląda identycznie jak dofollow, różnica polega jedynie na zmianach dokonanych w kodzie strony. Link nofollow „nie daje” mocy stronie, ale jest istotny przy budowaniu naturalnego profilu linkowego witryny.
Optymalizacja Strony Internetowej
Wprowadzenie zmian oraz wytycznych – wystosowanych najczęściej w audycie SEO – odpowiednich pod kątem wyszukiwarek. Dzięki nim można osiągnąć nie tylko lepszą widoczność witryny w sieci, ale także większy ruch na stronie, lepszy współczynnik konwersji oraz mniejszą liczbę odrzuceń strony. Nie jest to proces skończony – optymalizację serwisu powinno się przeprowadzać nieustannie, tak, aby sprostać oczekiwaniom robotów indeksujących oraz użytkowników.
Organic Traffic
Ruch organiczny, który generuje każdy użytkownik przechodzący na witrynę przez kliknięcie odnośnika w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Najwyższe wskaźniki organic traffic generują strony znajdujące się w TOP10 Google.
Panda
Algorytm, który obniża miejsce w rankingu Google stronom pozycjonowanym za pomocą nieuczciwych metod (tzw. Black Hat SEO). Panda źle ocenia witryny o podejrzanych linkach, przeoptymalizowane oraz takich, gdzie słowa kluczowe są używane nienaturalnie czy nadmiernie.
Pingwin
Algorytm wprowadzony w 2011 roku. Umieszcza on serwisy o wysokiej jakości treści na czołowych miejscach w rankingu Google. Jednocześnie Pingwin bardzo restrykcyjnie ocenia witryny, których content nie jest interesujący i wartościowy dla użytkowników.
PPC (Pay Per Click)
Model rozliczenia reklamy w sieci. Reklamodawca płaci w nim za akcję, jaką jest kliknięcie użytkownika w link. Co ważnie – nie musi się to równać wyświetleniu reklamy!
W kontekście wyników wyszukiwania Google, jako PPC określa się kampanie linków sponsorowanych – AdWords.
Przekierowanie 301
Oznacza permanentne przeniesienie strony na inny adres. Pozwala zatrzymać użytkowników, jak i utrzymać potencjał witryny serwisu na konkretne frazy. Dzięki temu przekierowaniu internauci są automatycznie przenoszeni na nowy URL serwisu.
Przekierowanie 302
Tymczasowe przeniesienie strony, dzięki któremu przez jakiś czas użytkownicy są kierowani na inną witrynę. Jest jasną sugestią chwilowej zmiany – nie tylko dla internautów, ale i dla robotów indeksujących.
RichSnippets
To rozszerzony opis sklepu internetowego lub strony. Można go znaleźć w wynikach wyszukiwania Google, gdzie pojawia się poza podstawowymi elementami, takimi jak tytuł i opis. Zawiera dodatkowe informacje, np. cenę, stan magazynowy czy średnią ocen. Rich snippets bazują na danych strukturalnych. Są to specjalne znaczniki, dzięki którym wyszukiwarka wie, co znajduje się na konkretnej stronie WWW.
Robots.txt
To plik umieszczany w katalogu głównym witryny oraz wskazujący te jej części, które nie są albo nie są dostępne dla robotów przeglądarek. Plik działa w oparciu o standard Robots Exclusion Protocol, czyli protokół zawierający niewielki zestaw poleceń, jakich można użyć do wskazania dostępu do wybranych sekcji witryny wybranym typom botów indeksujących (takich jak roboty dla witryn mobilnych czy przeznaczonych na komputery stacjonarne).
Responsywność Strony
To jedna z cech witryny, która sprawia, że szablon strony wyświetla się prawidłowo na różnych urządzeniach mobilnych.
Sitemap (mapa strony)
Plik w formacie XML/HTML, stanowiący zbiór linków prowadzących do każdej podstrony witryny. Zadaniem Sitemap jest ułatwienie indeksowania serwisu robotom wyszukiwarek.
SPAMDEXING
Szybkość Ładowania Strony
Czas, jaki jest potrzebny do pełnego załadowania się witryny. To bardzo ważny wskaźnik, zwłaszcza dla rankingu wyszukiwarki, bowiem jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na miejsce strony na kartach przeglądarki. Badania Google wskazują, iż czas ładowania się strony (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych) nie powinien być dłuższy, niż 3 sekundy. Nie zapominaj, że każda sekunda wpływa na potencjalną konwersję – obniża ją o 7%!
Title
Tytuł strony – znacznik, który możemy odnaleźć w sekcji <head> strony. Jest niezbędnym elementem budującym witrynę, ponieważ stanowi jej nazwę. Nie powinien być dłuższy niż 600 pikseli, czyli 55-70 znaków. Dzięki temu będzie widoczny w całości w wynikach przeglądarki. Istotnym jest, aby umieścić w nim słowa kluczowe, na które pozycjonujemy stronę – wspomaga to działania z zakresu SEO.
Tagi
Fragmenty kodu serwisu internetowego, które pozwalają na mierzenie czynników, takich jak ruchu na stronie czy zachowania internautów. Dzięki nim można zebrać dane na temat skuteczności reklamy oraz konkretnych kanałów promocji. Tagi umożliwiają także remarketing, ulepszanie grupy docelowej lub odpowiednią optymalizację witryny.
Tag Manager
Darmowe narzędzie Google, które pozwala nam kontrolować fragmenty kodów oraz tagi na stronach www oraz aplikacjach mobilnych. To przydatne i łatwe w obsłudze narzędzie jest jednym z najchętniej używanych programów tego typu.
UKRYTY TEKST
Update
Aktualizacja algorytmu Google, której celem jest ulepszenie działania wyszukiwarki. Zmiana ta ma także wprowadzać jej nowe wytyczne lub jeszcze ściślej egzekwować wcześniejsze wymagania, np. wysoką jakość treści zamieszczanych na stronach.
URL
Adres danej witryny internetowej, wpisywany w celu wyświetlenia jej użytkownikowi. Jak powinien wyglądać URL wspomagający działania nad osiągnięciem wysokiej pozycji w wyszukiwarce? Właśnie tak:
- posiadać jak najmniej liter,
- być krótki, łatwy do skojarzenia przez internautów,
- zawierać słowa kluczowe,
- słowa powinny zostać oddzielone od myślników,
- nie powinien zawierać znaków specjalnych i ciągów cyfr.
White Hat SEO
Działania z zakresu pozycjonowania, które mają wpłynąć na lepszą widoczność strony w Google. Są zgodne z wytycznymi algorytmów oraz wyszukiwarki, dlatego stosowanie ich nie zagraża bezpieczeństwu witryny, ani nie powoduje nakładania na nią kar. WHS to przede wszystkim odpowiednia optymalizacja serwisu i dostosowanie wysokiej jakości treści do potrzeb użytkowników.
Wordpress
Oprogramowanie pozwalające na samodzielne stworzenie strony lub bloga, a także aplikacji. Proste oraz szybkie w obsłudze, dysponujące dużą ilością szablonów – to sprawia, że WordPress jest bardzo popularnym systemem narządzania treścią. Szacuje się nawet, że już ponad ¼ witryn powstała w oparciu właśnie o niego.
Wyniki Organiczne
Są to rezultaty wyszukiwania wyświetlane pod postacią bezpłatnych linków do serwisów internetowych. Ich kolejność jest determinowana przez algorytm. Wspomaga się je działonami z zakresu pozycjonowania – m. in. umieszczaniem w wysokiej jakości tekstach wybranych słów kluczowych, budowaniem sieci odnośników do witryny.
Zakupy Google
Oferta reklamy w Google AdWords, która jest skierowana głównie do witryn będących sklepami internetowymi. Promocja w tym kanale polega na wyświetlaniu w wyszukiwarce produktów wraz z krótkim opisem, ceną oraz zdjęciem rzeczy w momencie wyszukiwania ich przez użytkowników.
Zaplecze
Grupa serwisów internetowych, na których umieszczane są linki do pozycjonowanej strony. To właśnie one mają duży wpływ na proces poprawiania widoczności witryny w Google. Najlepsze wyniki osiąga się dzięki umieszczaniu odnośników na serwisach podobnych tematycznie do strony docelowej. Cenne są również zaplecza o tematyce ogólnej. Warto zdecydować się także na artykuły sponsorowane z linkami, które publikuje się na popularnych oraz dużych portalach.
Skorzystaj z naszej kompleksowej oferty reklamy dla stron www i sklepów internetowych. Przygotowana indywidualnie do potrzeb Twojej witryny – każdy sklep działa inaczej i trzeba mieć to na uwadze już przy planowaniu strategii reklamowej.